KESKI-POHJANMAAN Osuuspankin Evijärven konttori ilmoitti Järviseudun sanomissa 15.10. näyttävästi muutoksistaan.
Ilmoituksessa väitettiin, että konttorin perustehtävä ei muutu ja myös, että pankki on asiakkaitaan varten. No ei pidä paikkaansa. Mitä asiakasta varten olemista on se, että viedään palvelut. Pankin perustehtävä on käsittääkseni juuri asiakkaiden palveleminen, nyt ei olla lähelläkään tätä perustehtävää.
Muutenkin ilmoitus oli hankala ymmärtää. Ainoat asiat, jotka olivat selkeästi ilmoitettu, olivat juuri nuo palveluvalikoimasta poistuvat palvelut, siis kassa- ja käteispalvelut, laskun maksu ja tilisiirrot ja maksupalvelukuorien vastaanottaminen. Nämä ovat palveluita, joita asiakkaat ovat tarvinneet. Mitään muita palveluja ei esim. ikääntynyt asiakas juuri tarvitse. Eivät kaikki ikääntyneet opi älykännykän käyttöä, kun ei sitä opi aina nuoremmatkaan. Mitä tekee ikääntynyt, jolla ei ole lähipiirissä osaamista tai halua neuvoa tai henkilöä, joka voisi käyttää esim. verkkopalveluja ikääntyneen puolesta? Pankin opastushetket sähköisiin palveluihin vaikuttavat kovin heppoisilta palvelujen poistamisen paikkaamiselta.
Ihmettelen, kuinka vähän tästä palvelujen ulkopuolelle jättämisestä on puhuttu, kirjoitettu tai uutisoitu. Ehkä suhde pankkiin on edelleen sama kuin aiemminkin: pankkia ei juuri arvostella, pankkia on pidetty jumalasta seuraavana, ja näköjään se on sitä edelleen. Ja suomalaiselta saa viedä sielunkin ennen kuin se ärähtää. No, nyt yksi ärähti. En usko että tämä ärähdys mitään vaikuttaa, mutta hyvä pankin kaukana ihmisistä olevan johdon on hyvä näistä ajatuksista tietää. Toki tämä pankin palvelujen alasajo maaseudulla on jatkumoa monien muiden palvelujen alasajoon.
Tekisi mieli kysyä pankinkin yhteiskuntavastuun perään. Mikä on pankin vastuu yhteiskunnan niistä ihmisistä, jotka eivät pysy pankin muutoksissa mukana? Osuuspankin pääjohtaja Ritakallio lupasi vahvasti aloittaessaan toimensa, että kaikki pidetään varmasti mukana. Ei pitänyt lupaustaan.
Nimimerkki “Näin sen näen”