4 L – Lisää laatua Lakeuden lukioihin -hanke pääsi maaliin

Kauhavan lukion rehtori Toni Uusimäki raportoi kollegoilleen hankkeesta.
Kauhavan lukion rehtori Toni Uusimäki raportoi kollegoilleen hankkeesta.

OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖ edellyttää tasalaatuisuutta Suomen kaikkiin lukioihin ja sen saavuttamiseksi antoi lukioille tehtäväksi laatia laatustrategian. Laatutekijöinä strategiassa ovat laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, toimintakulttuurin kehittäminen ja lukiokoulutuksen saavutettavuus. Opetushallituksen myöntämä avustus kannusti alueen lukioita ryhtymään työhön ja hankkeelle voitiin palkata laatukoordinaattori, jonka avulla laatustrategiaa laadittiin. Hankkeen koordinointi ja raportointi on ollut Kauhavan lukion vastuulla.

Kauhavan Saumassa kokoontuivat perjantaina 24. toukokuuta laatukoordinaattori Vuokko Kirsilä, Lakeuden lukioiden rehtorit Toni Uusimäki Kauhavalta, Tarja Puro Lappajärveltä, Riitta Mustajärvi Evijärveltä sekä Marko Timo Alajärven ja Vimpelin lukiolta. Mukana on myös Härmän lukio. He kertoivat 4L – Lisää Laatua Lakeuden lukioihin -hankkeesta, joka on nyt päättymässä. Huhti-toukokuun aikana lukioiden uudet laatustrategiat on hyväksytty kuntien ja kaupunkien koulutuslautakunnissa.

–Hankkeessa tehtiin kyselyt henkilöstölle, opiskelijoille ja huoltajille. Tulosten perusteella lukiot saivat selville kehitettäviä kohteita ja valitsivat omat kohteensa, joita parannetaan. Yhtenä tärkeänä kehittämiskohteena nousi erityisopetuksen resurssin lisääminen. Jokainen koulu valitsi tutoropettajan, joiden kesken säännöllisesti kokoonnuttiin, kertoi Kirsilä.

Jokainen lukio nosti esiin omia koulukohtaisia kehittämiskohteitaan seuraavalle kahdelle lukuvuodelle. Lappajärven Geolukiossa nähtiin tärkeäksi erityisopetuksen lisääminen ja kehittäminen, opetuksen tukitoimien edistäminen sekä ohjeistuksen tekeminen tekoälyn käyttämisestä niin opettajille kuin opiskelijoillekin. Alajärven ja Vimpelin osalta suunnitelmat olivat Lappajärven [VK1] kanssa yhteneväiset. Evijärvellä keskiöön nousi suunnitelmien jalkauttaminen toimivaksi toiminnaksi, digitaidot ja uuden koulukeskuksen rakentaminen., Härmässä opiskeluympäristö, piha-alueet sekä opettajien työn kuormituksen vähentäminen nousi tärkeäksi. Kauhavalla puolestaan tuli esille tilantarve lukiolaisille, erityisopetuksen lisääminen, opettajakunnan perehdyttäminen ja yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämisen tarve nousi esille.

Yhteiskunnan muutos heijastuu nuoriin

NUORTEN lisääntynyt tuen tarve nousi esille monessa yhteydessä laatustrategiasta puhuttaessa. Rehtorit summaavat, että tuen tarpeen kasvu on näkynyt lukioissa kahden, kolmen vuoden ajan.

–Tähän ovat vaikuttaneet yhteiskunta ja maailman meno. Vaikutukset näkyvät mielen hyvinvoinnin haasteina kuin ihan oppimisenkin taitojen heikentymisenä. Nuorten ahdistuneisuus on lisääntynyt.  Vuorovaikutustaidot ja niiden merkitystä täytyisi korostaa ja ajanhermolla täytyy pysyä, näkevät ammattilaiset.

Lisää tukea suunnitteilla

HANKKEEN suurin tavoite toteutui, kun lukioille tehtiin laatuarviointi. Myöhemmin laatuarvioinnin kehittämiskohteiden myötä tulee opiskelijoille ja henkilökunnalle esimerkiksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lisääntymistä sekä digitaitojen parantumista.

Onnistunut hanke poikii seuraavan, ja lukuvuodelle 2024–2025 Lakeuden lukiot saivat valtionavustuksen uudelle hankkeelle, joka kantaa nimeä Lakeuden lukioiden oppimisen tuen kehittäminen. Sen avulla lisätään eritysopetusresurssia jokaiseen lukioon, kehitetään opettajien samanaikaisopetusta ja yhteisöllistä opiskeluhuoltoa sekä järjestetään lukivaikeuksia kokeville erillinen Lue-kurssi.

Sirpa Kiviaho

Lue myös nämä jutut


Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti