USKONTUNNUSTUKSESSA on kohta “sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta.” Jeesus ei tipahtanut taivaasta Marian kohtuun, vaan ihan oikean sukuluettelon kautta. Jaakob sai Lean kanssa pojan, joka sai nimekseen Juuda. Pakkosiirtolaisuudesta palaamisen jälkeen Israelista tuli juutalaisvaltio, joka kantaa nimeä Israel. koska Jaakob sai tämän nimen Jumalalta. Joosef ja Maria olivat molemmat Daavidin huonetta ja sukua – luonnollisesti Jeesus oli myös syntyessään Daavidin huonetta ja sukua, se siemen, jonka Jumala lupasi (1. Moos:15) “minä panen vihollisuuden sinun ja naisen välille ja sinun siemenensä ja hänen siemenensä välille.” Hän, Jeesus, on murskaava sinun pääsi.
Jeesus syntyi juutalaiseen sukuun ja siksi evankeliumi oli vietävä ensin juutalaisille. Miten evankeliumin voittokulku on jatkunut tähän päivään? Hyvin ja huonosti. Hyvin siksi, että tälläkin hetkellä leviää eniten niissä maissa, joissa lähetystyö on kielletty. Jeesus sanoo: ”Tulta minä olen tullut heittämään ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se olisi jo syttynyt.” Jeesus tarkoittaa kärsimystään ja evankeliumin levitystä. Usein näkyy, kuinka suuria maastopaloja on vaikeaa saada sammumaan. Evankeliumin voittokulkua on mahdotonta pysäyttää, se tekee sen, mitä varten se on lähetetty.
Opetus Pyhästä Hengestä. Todella outoa kun opetetaan, että teidät kastetaan Pyhällä Hengellä ja tulella. Voidaanko tulesta tehdä Pyhän Hengen jatke ja persoona? Ei tietenkään. Johannes Kastaja (Mark. 1:8) sanoi: Minä kastan teidät vedellä, mutta Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja (Luuk. 3:16): Minä kastan teidät vedellä, mutta Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella (Matt. 3:12). Tuli kuvaa evankeliumin voimaa. Tulella voidaan kuvata Raamatussa moniakin asioita. Esimerkiksi uskovan teot tullaan tulessa koettelemaan, mistä hän on uskon elämänsä rakentanut: oljista, heinistä ja niin edelleen.
Johannes Kastaja mainitsee: Teidät kastetaan Pyhällä Hengellä ja tulella, ei pyhän hengen tulella. Tarkoittaa siis sitä, että evankeliumilla tullaan seulomaan kansaa; toiset ovat taivaan viljaa, toiset passitetaan helvetin ikuiseen sammumattomaan tuleen. Sanooko Raamattu jossain kohtaa, että Jeesus tehtiin syntiseksi? Näin ainakin olen kuullut saarnattavan. Kysymys onkin, kuka sitten kantoi synnit?
Uusi liitto tuntee yleisen pappeuden, jossa kaikki ovat Kristuksen pappeja, joten vääriä tulkintoja on jatkossakin. Siksi Timoteus kehottaa (4:16): Valvo itseäsi ja opetustasi. Myös kuulijalla on vastuu. Berean juutalaisilla oli tapana hyvin tarkkaan tutkia, pitivätkö apostolien saarnat ja opit paikkansa. Takuuvarmasti ei pidä paikkaansa ainakaan se, että sairauksista on tehty synti, joka on viety ristille yhdessä synnin kanssa.
Heino Tervanen