Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin syyskokous allekirjoitti Alajärvellä 28. marraskuuta kannanoton, jossa esitetään käyttäjätasoisten digipalveluiden tarjoamista, jolloin mahdollisimman monilla olisi mahdollisuus käyttää niitä.
Ongelma on kannanoton mukaan, että tällä hetkellä yhteiskunnassamme tapahtuu palveluiden dramaattinen digitalisoituminen sekä sote-palveluiden saatavuuden etääntyminen. Vaikka digitaalisuus on arkea helpottava, ajasta ja paikasta riippumaton asiointitapa aktiiviväestölle, karkaavat palvelut osalle ikääntyneistä saavuttamattomiin. Tälle väestöryhmälle toimiminen digitaalisessa ympäristössä on käytännössä mahdotonta.
Yritykset ja julkiset palveluntarjoajat ovat innostuneet nettikyselyllä kartoittamaan palvelun tarvetta. Kukaan ei tiedustele “digitaidottomilta” ja näin saatu vastaus ei ole tasapuolinen. Seurauksena on, että moni asiakirja tai palvelu siirtyy kokonaan verkkoon.
Ratkaisuksi Eläkeliiton väki esittää, että verkkosivujen ja muiden digipalvelujen suunnittelijoiden pitää laskeutua erilaisten käyttäjien tasolle. Esimerkiksi vierailla kotipalvelun mukana ja käydä läpi mitkä kohdat palvelussa tuottavat ongelmia. Näin saadaan enemmän helpompia ratkaisuja ja henkilöitä digipalvelujen piiriin.
Huomioitavaa kannanoton mukaan on, että helppoja ratkaisuja ei ole olemassa. On kuitenkin selvää, että oikeusvaltiossa julkisia palveluita on oltava tarjolla myös perinteisessä muodossa. Aina yhteiskunnassamme tulee olemaan henkilöitä, jotka eivät opi sekä heitä, joilta sairaus tai tapaturma estävät opitun digitaidon käyttämisen. Tästä syystä on huolehdittava, että he saavat ystävällisen ja asiallisen palvelun puhelimen välityksellä tai kasvotusten hoidettuna.
Lue nämä myös
Näitä tarinoita ei tarvittaisi yhtään lisää – Järviseudun sanomat