ALAJÄRVEN kaupunginhallitus palautti kokouksessaan 18. marraskuuta valmisteluun kaavaillun osallistumisen maakunnan uuteen yhteiseen maakuntamarkkinointiyhtiöön.
Uudistuva matkailumarkkinointi Etelä-Pohjanmaalla -hankkeessa on valmisteltu uutta maakunnallista matkailumarkkinoinnin yhteistyömallia. Visit Lakeus Oy:n toiminta päättyy 31.12.2024. Tässä yhtiössä ei saatu koottua lukuisista yrityksistä huolimatta maakunnan kuntia ja toimijoita yhteen. Uusi yhtiö on Into Seinäjoki Oy:n tytäryhtiö ja alueen brändi eli markkinointinimi tulee olemaan Visit Seinäjoki Region. Nimenmuutos perustuu tarpeeseen olla tunnistettava ja löydettävissä kartoilta.
Uudessa toimintamallissa alueorganisaatio ei ole pelkästään markkinointiyhtiö, vaan myös matkailun kehittäminen ja yhteistyö ovat keskiössä.
Kuntien maksuosuudet on jaettu kolmeen eri kategoriaan, joissa eri hintaluokkien perusteena on asukasluku ja matkailullinen merkittävyys destinaationa. Kuntamaksuilla palkataan niin sanottu kuntakummi, jonka tehtäviin kuuluu kuntien näkyvyydestä huolehtiminen sekä yhteistyö ja sparraaminen matkailuyritysten kanssa. Tavoitteena on suurempi panostus osallistamiseen, verkostoitumiseen ja yhteiseen suunnitteluun sekä kansainvälisen matkailumarkkinoinnin käynnistäminen.
Kauhava kuuluisi 8 000 euron maksuluokkaan, Alajärvi ja Lappajärvi 5 000 ja Evijärvi, Soini sekä Vimpeli 3000 euron luokkaan.
Kaupungin taloudellinen tila on heikentynyt
KAUPUNGIN taloudellinen tila on heikentynyt kuluvana vuonna verrattuna syyskuun loppuun 2023. Vuosikate oli syyskuun lopussa 1,7 miljoonaa euroa heikompi kuin vuonna 2023. Tilikauden tulos on 1,9 miljoonaa euroa heikompi verrattuna edelliseen syyskuuhun. Valtionosuuksia on tilitetty 1,0 miljoonaa euroa vähemmän verrattuna syyskuun loppuun 2023, verotuloja kesäkuun loppuun 600 000 euroa vastaavaa ajanjaksoa 2023 vähemmän.
Lue myös nämä
Monipaikkaisuuden helmeä etsimässä – Järviseudun sanomat
Talvipurjehduksen harrastajamäärät ovat kovassa kasvussa – Järviseudun sanomat