Nordplus Junior-hanke vie Lappajärven oppilaat kansainvälisille vesille -kestävää kehitystä ja kulttuurien kohtaamista

Lappajärven ja Färsaarten 9. luokan oppilaita ja opettajia Druskininkaissa, Liettuassa Kuva: Janis Ramonas.

Lappajärven yhteiskoulussa on yläkoulun puolella tänä lukuvuonna käynnissä Nordplus Junior -hanke nimeltään “Water – the source of life”. Hankkeessa ovat meidän lisäksi mukana liettualainen koulu Vilniaus Uzupio Gymnasium sekä Färsaarilla sijaitseva The school of Giljanesi. Hankkeen tavoitteena on kartuttaa oppilaiden kansainvälistä osaamista ja kannustaa tutustumaan eri kulttuureihin sekä vesiteemaan luonnontieteiden kautta. Hankkeen aikana tutustutaan kolmeen eri vesiekosysteemiin (joki, järvi ja meri) sekä pohditaan veden merkitystä ja veden kestävää käyttöä. Lappajärven yhteiskoulu toimii hanketta koordinoivana kouluna. Nordplus Junior -hankkeet ovat Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittamia.

Hankkeeseen kuuluu kaksi 9. luokkalaisille suunnattua vaihtoviikkoa yhteistyökouluissa. Ensimmäinen vaihtoviikko oli syyskuussa, jolloin 20 ysiluokan oppilasta vieraili Liettuassa. Huhtikuussa 2025 ysit pääsevät puolestaan vierailemaan Färsaarilla.

Kuluvan lukuvuoden aikana hanke ja sen vesiteema tulee näkymään kaikille yläkoulun oppilaille osana eri oppiaineita ja koulun toimintaa. Helmikuussa 2025 saamme viikon ajaksi vieraaksemme Lappajärvelle 30 oppilasta ja neljä opettajaa Liettuasta sekä Färsaarilta.

Lappajärven yhteiskoulun opettajat

Tarja Jaakkola ja Markus Mäenpää

Lappajärven 9-luokkalaisten matkakertomus Nordplus-hankkeesta Liettuaan

Sunnuntai 15.9.

Lähdimme aikaisin aamulla linja-autolla kohti Seinäjoen rautatieasemaa. Junamatkamme kesti noin kolme tuntia ja sujui leppoisasti. Pasilasta suuntasimme lähijunalla kohti Helsinki-Vantaata. Lentokentällä meillä oli muutama tunti aikaa kierrellä ja useammat käyttivät ajan syömiseen ja ostosten tekemiseen. Sitten tulikin jo aika nousta lentokoneeseen. Lentomme kesti alle kaksi tuntia ja sujui hienosti, vaikka jotkut olivatkin ensimmäistä kertaa koneessa. Liettuaan saavuttuamme host-perheemme olivat meitä kentällä vastassa, ja siitä jokainen suuntasi kohti koteja. Jotkut kiertelivät illalla vielä kaupungilla. Päivän päätteeksi söimme vielä illalliset perheissämme.

Maanantai 16.9.

Maanantaiaamuna suuntasimme kohti Vilnius Uzupio Gymnasiumia. Koululla meillä oli avajaistilaisuus, jossa oli erilaisia tanssi- ja lauluesityksiä. Pääsimme esittelemään myös Suomea diaesityksen kera. Avajaisten jälkeen menimme kouluruokailuun ja söimme siellä liettualaista cepelinaita (perunaa, jonka sisällä on erilaisia täytteitä). Kovin moni meistä ei nauttinut makuelämyksestä. Ruokailun jälkeen lähdimme kiertämään kaupunginosaa, jossa koulu sijaitsi. Päivän päätteeksi vierailimme vielä Ympäristöministeriössä, jossa meille esiteltiin Liettuan vesihuoltoa. Vierailun jälkeen jotkut lähtivät perheisiin ja jotkut jäivät kaupungille. Iltaa vietettiin taas perheissä illallisen merkeissä.

Tiistai 17.9.

Aamulla vierailimme käytöstä poistetussa vesivarastossa (Liepkalnis Water Storage), joka oli mielenkiintoinen kokemus. Lähdimme kävelemään kohti Vanhaa kaupunkia. Matkalla me pysähtelimme joidenkin nähtävyyksien kohdalla ja Saint Teresa kirkossa.

Kävimme ravintolassa, jossa kaikki tilasivat tutun ja turvallisen Crispy chickenin. Ravintola jäi erityisesti mieleen puluista, jotka viihdyttivät ruokailijoita.

Iltapäivällä menimme Liettuan historiasta kertovaan museoon. Museokierroksen jälkeen meillä oli vapaa-aikaa, jolloin suurin osa meni shoppailemaan Akropolis-kauppakeskukseen.

Keskiviikko 18.9.

Aamulla meidän host-perheemme veivät meidät paikkaan, josta lähdimme linja-autolla Druskininkai-nimiseen kaupunkiin. Pysähdyimme Merkinéen näköalatornille. Siellä oli kauniit maisemat ja näkötornista näimme Niemen- ja Merkysin- joet.

Sen jälkeen menimme Druskininkaissa kaapelihissillä Snowareenaan. Hissimatkalla oli upeat maisemat ja menimme Niemen-joen yli. Ylhäällä me vain kiertelimme paikkoja. Hissimatkat olivat mukavia, kun oli hauskaa ja hyviä maisemia. Kun menimme takaisin alas, lähdimme kävelemään kohti ruokapaikkaa. Matkan varrella pysähdyimme vesilähteelle (Spring of Beauty), jonka erittäin suolainen vesi tulee yli 300 metriä syvältä maan alta. Hankkeen  liettualainen koordinaattori Janis kertoi meille näin:

-When you drink water from the fountain, you will be forever beautiful. Tämän jälkeen Janis pesi kasvonsa lähteen vedellä.

Saimme maistaa vettä, ja se oli todella suolaista, mutta maistamisen arvoista.

Matkalla näimme myös ylösalaisin olevan talon, ja kauniit jokimaisemat Niemen-joen varrella.

Janis antoi meille vapaa-aikaa siihen asti, että lähdimme Vilnaan. Me kiertelimme Druskininkaissa, jossa oli ihania matkamuistokojuja. Aikaa oli paljon ja oli todella ihana sää. Samalla kun meillä oli vapaa-aikaa, färsaarelaiset olivat vesipuistossa. Druskininkaissa sai vuokrata sähkömopoja. Me päätimme vuokrata sellaiset ja niillä oli hauskaa ajella pitkin kaunista kaupunkia.

Pian oli jo aika lähteä takaisin Vilnaan. Host-perheemme tulivat hakemaan meitä ja päivä oli lopussa.

Torstai 19.9.

Oli viimeisen päivän vuoro. Tietysti oli haikeaa, mutta myös samalla olo oli todella väsynyt, koska viikko oli ollut täynnä ohjelmaa. Host-perheemme veivät meidät Vilnan juna-asemalle josta lähdimme Trakaihin, joka on Liettuan vanha pääkaupunki. Kävelimme Trakain linnaan upeaa Galve-järven rantaa pitkin. Linna oli remontissa, joten se ei antanut kokonaiskuvaa, ja siellä oli rakennuspölyä, mikä ei ollut mukavaa. Linnassa meillä oli tunnin mittainen opastettu kierros.

Opaskierroksen jälkeen meillä oli vapaa-aikaa ja saimme kierrellä Trakaita, jonka jälkeen menimme syömään jotain liettualaista lihapiirakkaa, josta osa tykkäsi, osa ei. Lähdimme takaisin junaan ja muutama pääsi Janiksen kyydillä. Kun pääsimme junalla takaisin Vilnaan, meillä oli vapaa-aikaa ja lähdimme kiertelemään kaupunkia. Saimme mennä keskenään ja kaupunki oli upea.

Illalla meillä oli “farewell dinner”, ruoka oli ihan hyvää, kolmen ruokalajin illallinen Vilnan keskustassa. Illallisella oli haikeat tunnelmat. Saatiin todistukset ja katseltiin kuvia siltä viikolta.

Perjantai 20.9.

Perjantaina lähdimme aamulla aikaisin kohti Suomea. Tiedossa oli pitkä matkustuspäivä. Me ehdimme olla Vilnan lentokentällä reilun tunnin, ennen kuin lentomme lähti kohti Latviaa, Riikaa, jonne noin puolen tunnin lennon jälkeen teimme välilaskun. Riikan lentokentällä oli todella kallista ja lentokenttä oli aika laaja. Sitten lentomme lähti Suomeen. Lento kesti noin tunnin. Suomeen saavuttuamme haimme laukut ja lähdimme junalla kohti Pasilaa. Pasilassa kävimme kaupassa ja sitten lähdimme junalla kohti Kauhavaa. Junalla lähteminen ei kuitenkaan mennyt mutkitta, mutta kaikki selvisivät kotiin. Kauhavalla meidän perheemme tulivat hakemaan meitä ja matka oli päättynyt.

Tässä kahden oppilaan kommentit reissun jälkeen:
”Reissu Liettuaan toi paljon iloa tutun Lappajärvi-arjen keskelle. Se avasi silmiä erilaiselle kulttuurille ja reissu muutti minua paljon ihmisenä. Menin oman epämukavuusalueen ulkopuolelle ja olen kiitollinen hyvistä muistoista.”

”Aluksi kun saavuimme Liettuaan, ja host -perhe odotti lentokentällä, oli todella jännittävää ja pelotti, jos englanti ei suju, mutta kyllä se ihan hyvin sujui. Host-perheestä jäi positiivinen kokemus. Liettualaisille oli tärkeää hyvät käytöstavat. Olen todella kiitollinen, että pääsin matkalle mukaan.”

Lappajärven yhteiskoulun 9. luokan oppilaat

Pihla Latvala, Aada Lintu, Aada Kangastie, Iita Hautalahti, Eeva Dinga, Heljä Turpeinen

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä jutut