Tammi‒elokuun välillä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli ennakkotietojen mukaan tutkittavaksi yhteensä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 127 henkilöä. Onnettomuuksien kokonaismäärä on lähes sama kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Henkilöauto-onnettomuuksien määrä on jatkanut vähenemistään. Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden menehtymiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui lähes vastaava määrä kuin edellisvuotena, mutta kuolleiden ikäryhmissä tapahtui muutosta. Vuosi 2024 on tähän mennessä ollut lasten ja nuorten osalta edellistä synkempi.
Tammi–elokuussa 2024 tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi 11 jalankulkijaa ja 12 polkupyöräilijää. Lisäksi liikenteessä menehtyi neljä kevyillä sähköajoneuvoilla liikkunutta. Menehtyneistä kolme ajoi sähköpotkulaudalla.
Pyörällä, jalan ja kevyillä sähköajoneuvoilla liikkuneita lapsia ja nuoria menehtyi vuoden 2024 elokuun loppuun mennessä enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Alle 25-vuotiaita pyöräilijöitä menehtyi kolme, jalankulkijoita kuusi ja kevyillä sähköajoneuvoilla liikkuneita kaksi. Viime vuonna samaan aikaan alle 25-vuotiaita pyöräilijöitä menehtyi yksi, jalankulkijoita kaksi ja kevyillä sähköajoneuvoilla liikkuneita ei yhtäkään.
–Jalankulkijoiden, polkupyöräilijöiden ja kevyillä sähköajoneuvoilla liikkuvien liikenneturvallisuustilanteen arvioinnissa on kaiken kaikkiaan hyvä huomata, että valtaosa vammautuneista jää toistaiseksi tilastojen ulkopuolelle. Kuolemien määrä kertoo kokonaistilanteesta vain yhden puolen. Etenkin vakavien vammautumisten tilastoinnin kehittäminen entistä paremmaksi on tärkeää, OTIn erityisasiantuntija Salla Salenius korostaa.
Henkilöauto-onnettomuudet vähenivät hieman
Tammi–elokuussa 2024 tapahtui 93 moottoriajoneuvo-onnettomuutta, joissa menehtyi yhteensä 99 moottoriajoneuvossa ollutta henkilöä. Onnettomuuksia oli kaksi ja menehtyneitä yksi enemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Yleisin onnettomuustyyppi oli tieltä suistuminen, suistumisonnettomuuksia tapahtui 48.
Henkilöautoilijoiden aiheuttamia onnettomuuksia tapahtui seitsemän vähemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Silti valtaosa moottoriliikenteen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui henkilöautoilla: henkilöauto-onnettomuuksia tapahtui tammi–elokuussa 55. Raskaiden ajoneuvojen ja mopoilijoiden aiheuttamien onnettomuuksien määrä nousi edellisvuoteen nähden. Satunnaisvaihtelun osuus on kuitenkin suuri, kun kyse on tilastollisesti pienistä onnettomuusmääristä: raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksia tapahtui kaikkiaan viisi ja mopo-onnettomuuksia kolme.
Onnettomuudet lisääntyivät Varsinais-Suomessa ja vähenivät Kanta-Hämeessä
Kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet lisääntyivät tammi–elokuussa eniten Varsinais-Suomessa, jossa onnettomuuksia tapahtui seitsemän enemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Menehtyneitä oli yhdeksän enemmän. Onnettomuudet vähenivät eniten Kanta-Hämeessä, jossa tapahtui viisi onnettomuutta vähemmän kuin viime vuoden tammi–elokuussa.
Mitä tarkoittavat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotiedot ja -luvut?
Ennakkoluvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja, joihin ei vielä sisälly tarkempaa tutkintatietoa onnettomuuksien taustoista ja riskitekijöistä. Tammi–elokuun ennakkoluvut ovat tilastollisesti pieniä ja satunnaisvaihtelulla on suuri osuus. Ennakkotietoihin perustuvan OTI-ennakkoraportin on tehnyt Onnettomuustietoinstituutti, joka koordinoi lautakuntien toimintaa ja hallinnoi niiden keräämää tietoa