HOISKON koulu osallistuu Alajärven Alvar Aalto -viikon juhlintaan omalla tapahtumallaan. 3. syyskuuta järjestettävässä vanhempainillassa julkistetaan yhteisötaideteoksena toteutettava seinämuraali, vietetään Aalto-laiturin ja Aalto-puutarhan avajaisia sekä ihastellaan koululaisten tekemiä kuvataideteoksia koulun saliin koottavassa näyttelyssä.
–Aalto on meidän koulussamme monialaisen oppimiskokonaisuuden teema, joka alkoi jo viime keväänä, kun suunnittelimme, millaisia projekteja voisimme käden taitojen osalta toteuttaa, kertoo opettaja Soili Ylönen.
–Vanhempainillan jälkeen Aalto-teeman käsittely jatkuu oppitunneilla kunkin opettajan koululaisten ikätason mukaan valitsemilla pedagogisilla ratkaisuilla. Eri oppiaineissa voidaan tehdä teemaan liittyviä asioita. Kuvataidetunneilla tullaan puhumaan suunnittelusta ja sen merkityksestä.
Idea seinämuraalin toteutuksesta syntyi koulun viime vuosina rakennetun lähiliikuntapaikan myötä. Sen taustalle, koulun seinään, muodostuu nyt kokonaisuus, jota voidaan myöhemmin jatkaa: tyhjää seinäpinta-alaa riittää.
Yhteisötaideteosta suunnittelemaan kutsuttiin kuvataiteilija Elina Försti, joka oli nyt mukana myös työpajapäivissä koululuokkien työstäessä suunniteltuja maalauksia vaneripohjille. Teemaksi valikoituivat luonto ja vesistö. Oppilaatkin saivat ideoida.
–Me haluttiin omaan teokseemme kaloja, kuten ahvenia, kertoo viidesluokkalainen Eino Joensuu.
Förstille yhteisötaideteoksen toteutus on ensimmäinen. Hän on siitä innoissaan.
–Tämä on tapa, jolla kunnat ja kaupungit voivat työllistää ammattitaiteilijoita. Niille on tarjolla erilaisia rahoituksia, joilla voi lisätä viihtyvyyttä, järjestää työpajoja ja tehdä taidehankintoja, kunhan vain löytyy joku, joka ottaa asiakseen. Taiteilijoilta voi myös ostaa konsulttipalveluita. Tässä projektissa oli hienoa, että se lähti koulun omasta aloitteesta ja ideasta.
Uusi laituri ja puutarha lisäksi oppimisympäristöihin
HOISKON koulu sijaitsee Alajärven rannalla. Alkukesästä koulun viereen saatiin laituri, joka saa penkit ja suojakaiteet lähiaikoina. Se ei ole välituntialuetta, mutta opettajan johdolla siellä on jo käyty onkimassa ja tekemässä tehtäviä.
–Laituri on yksi opetustila, jota voi hyödyntää, Ylönen toteaa.
Opettaja Leena Franssila-Karvinen ideoi puutarhaa, joka koostuu lavakauluksiin istutettavista perennoista ja marjapensaista. Myös omenapuun hankinta on suunnitteilla. Keväällä haravointijätteet kerättiin pusseihin kypsymään ja ne hyödynnetään kauluksia täytettäessä.
Lavakauluksia saatiin lahjoituksina yrityksiltä ja yksityisiltä.
–Puutarha lisää pihan viihtyisyyttä ja mahdollistaa yhteisöllisiä projekteja. Luokat voivat kasvattaa kasveja ja tämä tarjoaa mahdollisuuksia yhteistyöhön muidenkin tahojen, kuten vaikka 4H:n kanssa. Olisi mukava saada puutarhasta itse kasvatettua ruokaa keittiön kautta oppilaiden lautasille.
–Otamme vastaan perennoja sekä koriste- ja hyötykasveja, Franssila-Karvinen vinkkaa.
Myös nuotiopaikka on ideoitu koulun pihan läheisyyteen.
Oppilaiden kädenjälki jää näkyviin
EKALUOKKALAISET Piia Pehkonen ja Aino Siljamäki maalasivat ohjaaja Marika Rinteen avustuksella Alvar Tintti -hahmoa, kaupungin maskottia. Tytöille Alvar Aalto oli ihan vieras heppu, mutta Alvar Tintti oli tuttu useista yhteyksistä.
Eino Joensuulle, Julius Luoma-aholle ja Valde Kellokoskelle Alvar Aalto on tuttu nimi.
–Aalto suunnitteli maljakoita, Luoma-aho tiesi. –Ja Alajärven kirjaston ja kaupungintalon, Joensuu jatkoi.
Pojille koulun projektit ovat tervetulleita. On mukavaa, kun oma kädenjälki jää koulun seinään taideteoksen muodossa.
–Ollaan käyty kouluajan ulkopuolella kalassa uudella laiturilla. Sieltä saa haukea, he kertovat.