KORONAVUODET käynnistivät Timo Vesalan autotallissa projektin, joka niin sanotusti vei miehen mennessään. Mielessä muhi vanhan Volkswagenin rakentaminen volksrodiksi, kansanautosta nykytekniikkaa sisältäväksi harrasteautoksi. Vesalan käytyä tuumasta toimeen, muutamaa vuotta ja 2500 työtuntia myöhemmin, auto on pientä viimeistelyä vaille valmis.
Takana on ensimmäinen kokoontuminen vuosittaisessa ja Suomen suurimmassa Volgswagen-tapahtumassa Ruovedellä.
–Viime vuonna kävin kahdeksassa eri näyttelyssä, mutta nyt ensimmäistä kertaa osallistuin tähän. Osallistujia oli noin 500 ja tapahtumaan sai osallistua kaikenikäiset volkkarit. Suurin osa autoista oli perinteisiä kuplavolkkareita, mutta myös Kleinbusseja näkyi paljon, kertoo Vesala.
–Alun perin en ollut tapahtumaan menossa, mutta TiK Tokissa sain toiselta harrastajalta pyynnön osallistua, eikä ajatus jättänyt rauhaan. Onneksi menin, tapahtumasta jäi hyvät fiilikset ja oli mukava tavata samanhenkistä porukkaa.
Vesala sai tapahtumassa palkinnon Rakennetut-sarjasta.
–Siellä oli raati paikalla, joka omatoimisesti valitsi osallistujien joukosta mieleisensä. Tietysti se tuntuu mukavalta, kun on saanut omasta työstä tunnustusta.
VESALAN rakentamasta volksrodista löytyy muun muassa nykypäiväisen auton jarrut, sähköinen käsijarru, turbomoottori ja nykyaikainen maxxecun moottorinohjausjärjestelmä.
–Lasinpyyhkijän sulkina on ajovalonpesimen sulat, se kuvastaa hyvin tuulilasin korkeutta. Auto on muutenkin rakennettu niin matalaksi, että penkille päästäkseen ratti pitää ottaa pois, sanoo Vesala.
–Apua olen saanut suurelta joukolta ystäviä ja tuttavia, heille kuuluu kyllä isot kiitokset.
Vesala kertoo seuraavan projektin jo odottavan autotallissa. Volksrod saa rinnalleen volkspodin, kahdesta Volkswagenin lokasuojasta rakennetun mopedin.
–Jostain vain pitäisi löytää puolikuntoinen Kontio sähköskootteri tuunattavaksi, lokasuojat jo on, naurahtaa Vesala.