Miljoona roskapussia -kampanja päättyi: Ihmiset havaitsivat roskien määrän luonnossa vähentyneen

Miljoona roskapussia -kampanjan kummi Mikko Peltola innosti omalla esimerkillään monet roskien keruuseen.
Miljoona roskapussia -kampanjan kummi Mikko Peltola innosti omalla esimerkillään monet roskien keruuseen.
Julkaistu:
Kategoria:
Aihe:

Puolitoista kuukautta kestänyt kampanja innosti mukaan ennätysmäärän yhteistyökumppaneita ympäri Suomen.Tänä vuonna Miljoona roskapussia -kampanjassa kerättiin yhteensä 107 817 pussia roskaa, joka vastaa kahta miljoonaa litraa jätettä.

Evijärvellä roskapusseja kerättiin ja kirjattiin kampanjan aikana 148 kappaletta, Kauhavalla 122, Lappajärvellä 47, Vimpelissä 70 ja Alajärvellä 117 pussia.

“Olemme saaneet palautetta, että luonnossa on havaittu huomattavasti viime vuotta vähemmän roskia. Monet kokevat, että kampanjaan osallistuminen on matalan kynnyksen vastuullisuusteko ja mahdollisuus lisätä hyötyliikuntaa. Sen lisäksi, että luonto puhdistuu, olemme onnistuneet ihan konkreettisesti liikuttamaan ihmisiä”, kertoo kampanjan projektituottaja Pia Louhivuori kertoo.

Kampanjan kumppaneiksi lähti tänä vuonna peräti kaksi kolmasosaa eli 209 Suomen kuntaa tai kaupunkia. Ahkerimmat roskienkerääjät löytyivät viime vuoden tapaan Jyväskylästä, jossa roskalaskuriin raportoitiin yli 6351 pussia kerättyjä roskia. Asukaslukuun suhteutettuna ahkerin oli Rautalampi.

Mukana oli myös Opetushallitus, yhteisöjä ja seuroja. Monella paikkakunnalla koululuokat ja päiväkotiryhmät siistivät lähiympäristöään osana opetusta tai oppimiskokonaisuuksia. Mukana oli yli 300 koulua ja sen myötä roskia keräsivät tuhannet lapset ja nuoret opettajineen. 

Lisäksi Yle koosti kampanjan aikana eri ikäluokille sopivaa pedagogista oppimateriaalia Yle Triplet -palveluun opettajien ja oppilaiden hyödyksi. 

Puhe roskaamisesta jatkukoon

Kampanjasta saatu palaute on ollut tänä vuonna runsasta ja pääosin positiivista. Moni on toivonut lisää keskustelua roskaamisen syistä ja seurauksista.

“Kaikilla kumppaneilla on ollut valtaisa merkitys ihmisten innostamisen ja tiedon levittämisen näkökulmasta. Päiväkodin lapset keräämässä roskia on niin pysäyttävä näky, että kyllä siinä paatuneimmankin roskaajan omatunnon luulisi kolkuttavan. Meillä kaikilla on vastuu paitsi omista teoistamme myös yhteisestä ympäristöstämme”, Louhivuori pohdiskelee.

Yksi kampanjan tavoitteista on ollut havahduttaa ihmiset ymmärtämään ja näkemään roskien määrä ympäristössä. Yleisön lähettämät kuvat konkretisoivat kampanjan aikana sen, että havaintojen lisäksi, roskia on myös kerätty.

Miljoona roskapussia -kampanja oli käynnissä 15.4.– 5.6. Roskalaskuri suljettiin 5.6. klo 20.00 jälkeen, mutta sivustolle jäävät kuntakohtaiset tiedot kerätyistä pusseista.

Mainos

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti