Kestävän kehityksen hanke käynnisti konkreettisia tekoja – ”Aihe on nyt helpommin lähestyttävissä, kun koulu tukee ja järjestää mahdollisuuksia keskustelulle ympäristöasioista” 

Oppilastiimi paikalla, johon kotalaavu rakennetaan. 
Oppilastiimi paikalla, johon kotalaavu rakennetaan. 

PERUSOPETUKSEN Ilmasto- ja kestävyyskasvatukseen myönnettiin opetushallituksen toimesta AVIKE-hankerahaa Alajärven yläkoululle ja Vimpelin yhteiskoululle yhteensä 54 899 euroa. Hanke käynnistyi lokakuussa 2022 ja päättyy 31. joulukuuta 2024. Kouluissa käynnistettiin hankkeen tiimoilta kestävän kehityksen oppilastiimit, Alajärvellä kevätlukukaudella 2023 ja Vimpelissä vuotta myöhemmin. Oppilastiimiin oli avoin haku ja Vimpelissä mukaan saatiin kahdeksan 7. ja 9. luokan oppilasta. Tiimi valitsi nimekseen – vimpeliläisittäin – Puupölökyt. 

Puupölökkyjen suunnittelemana koululla toteutettiin muun muassa School hour -tempaus, lajitteluvisa ja aamunavaus. Heidän toimintansa pääsi myös osaksi Etelä-Pohjanmaan liiton Ilmastotekoja -kampanjaa Vimpelin edustajana.  

Mielenkiintoisimmaksi osuudeksi oppilaat nostivat kahootin luomisen, johon he itse keksivät kysymykset. Kahoot on alusta, jolla voi laatia erilaisia visailuja ja kyselyjä, kysely tullaan toteuttamaan myöhemmin tämän vuoden puolella. 

–Siellä kysytään esimerkiksi, että kuinka paljon suomalainen roskaa keskimäärin vuodessa ja kauanko purkalla kestää aikaa maatua, kertovat oppilaat. 

Kahootin avulla halutaan herättää ajatuksia kierrätyksestä. Oppilastiimin lisäksi hanke on koskettanut koko koulua. 

–Hankkeen myötä koululle on tulleet kierrätysastiat, myös opettajanhuoneeseen. Joten tässä on kaikki saaneet opetella uusia asioita, kertoo opettaja Sara Ojajärvi. 

–Koululle on hankittu myös kiikareita, joita hyödynnetään luontoa tutkiessa. 

Oppilastiimiin kuuluva Manna Latvala kertoo, että hanke on saanut pohtimaan yhä enemmän omaa kulutuskäyttäytymistä, vaikka siihen on jo aiemminkin kiinnittänyt huomiota. 

–Itse en ole pitkään aikaan ostanut esimerkiksi uusia vaatteita. Jos ostan uutta, teen pitkäänkin taustatyötä tutkiessani tuotteiden alkuperää ja eettisyyttä. Haluan tietää, missä tuotteet on valmistettu ja suosin mielelläni kotimaista. 

Hankkeeseen liittyen 7. luokat ovat yrittäjämäisen toimintatavan tunneilla suunnitelleet Pop Up -Vaatepankki -tapahtumia. Vaatepankkien toimintaan on tarkoitus tutustua jatkossakin. 

–Sellaista ajatusmaailmaa koetamme vahvistaa, että kierrätys on siistiä ja kaikkien juttu, sanoo Ojajärvi. 

MUITA hankkeeseen liittyviä tapahtumia ja tempauksia on ollut Miljoona roskapussia -kampanjaan osallistuminen, 4H:n suunnittelema ja yhdessä yhteistyökumppanien sekä opettajien kanssa toteutettu metsäteemapäivä Alajärvellä ja kestävän kehityksen teema-aamupäivä Vimpelissä. 

Vimpelin yhteiskoulun opettajat pääsivät tutustumiskäynnille Millespakka Oy:n jätekeskukselle Alajärvelle, jossa ajankohtaista tietoa kierrätyksestä ja lajittelusta antoi toimitusjohtaja Mervi Pokela. Hän kävi myös pitämässä lajitteluinfon Alajärven yläkoululla oppilaille. Hankekoordinaattorit reissasivat Tampereelle hanketapaamiseen kuulemaan toteutusvinkkejä muista hankkeista. Kouluille on myös laadittu kestävän kehityksen suunnitelma. 

–Kesän aikana suunnitellaan ja toteutetaan myös kotalaavun rakentamisen suunnittelu opetustilaksi ja toteutus koulujen takapihoille. Hyötykasvipihan suunnittelu koulujen takapihalle joki- ja järven rantaan on aloitettu yhdessä Kiinteistöhuolto Hernesniemi Oy:n kanssa, kertoo Ojajärvi. 

Manna Latvala ajattelee, että hanke on pitänyt kestävän kehityksen aiheet pinnalla, vaikka ei ainakaan tähän mennessä ole hirveästi tietoisuutta lisännytkään. 

–Koen, että aihe on nyt helpommin lähestyttävissä, kun koulu tukee ja järjestää mahdollisuuksia keskustelulle ympäristöasioista, sanoo Latvala. 

–Aihe on aina ollut arka, enkä olisi muodostanut vahvoja mielipiteitäni ilman itsenäistä tutkimusta. Toivoisin, että asioista puhuttaisiin ilman kaunistelua. Ilmastonmuutos on vakava asia. Lapset ja nuoret kestävät kyllä tiedon taakan, jos heille annetaan tapoja vaikuttaa asiaan. Se onkin oppilastiimin tärkein tehtävä. 

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti