Oppisopimuksella työelämään

Veeti Peltola valmistuu ajoneuvoasentajaksi oppisopimuksella. Ammattitutkinto on ollut mielekästä suorittaa työpainotteisesti autoja korjaamalla. Työpaikkana on ollut Mäenpään autokorjaamo.
Veeti Peltola valmistuu ajoneuvoasentajaksi oppisopimuksella. Ammattitutkinto on ollut mielekästä suorittaa työpainotteisesti autoja korjaamalla. Työpaikkana on ollut Mäenpään autokorjaamo.

18-VUOTIAS vimpeliläinen Veeti Peltola opiskelee Jamissa Lappajärvellä autoalaa, ajoneuvoalan perustutkintoa, oppisopimuksella viimeistä vuotta. Normaalin ammatillisen perustutkinnon ammatillisen koulutuksen voi suorittaa työ- tai virkasuhteisena oppisopimuksena ja näin tekee Veetikin. Hän suoritti oppisopimuksen Mäenpään autokorjaamossa Vimpelissä.

Kolme Veetin luokan 10:sta oppilaasta opiskelee oppisopimuksella. Siirtymä koulusta oppisopimusopiskelijaksi tapahtui työssäoppimisjakson jälkeen. Veeti kuvaili, että siirtyminen tapahtui nopeasti ja mitään palaveria ei tarvittu: opettaja lähetti paperit yrittäjä Marko Mäenpäälle.

Tuoretta ajoneuvoasentajaa kiinnostaa työnteko.

–Mietin ensin metallialaa, mutta yhdeksännellä luokalla päätin hakea autoalalle. Keskiarvo oli päättötodistuksessa 7,4, ja kolmen parhaan taito- ja taideaineen keskiarvo oli yhdeksän, josta käsityö eli tekninen työ oli yhdeksän. Autoja en aiemmin juurikaan rassannut, mutta mopoja. Autoalalle haku yhteishaussa oli luonteva vaihtoehto ja se oli ensimmäisenä hakukohteena ja metalliala toisena, Veeti kertoo.

Kuvassa moottoripyörän kireyden tutkiminen motocrossista, "kolme sormea"-periaatteella.
Kuvassa moottoripyörän kireyden tutkiminen motocrossista, “kolme sormea”-periaatteella.

OPPISOPIMUS on työntekoa ja oppimista sen kautta, se on palkallinen ja siinä saa käyttää kädentaitoja, Veeti tiivistää olennaisen oppisopimuksesta. Kyseessä on tietyllä tavalla määräaikainen työsopimus. Oppisopimus on vaativa tapa suorittaa ”ammattikoulu”, mutta haasteita ei ole Veetin mukaan ollut.

Ammattiopinnoista Veeti kertoo niiden olevan ajan tasalla. Teoriaopinnoissa esimerkiksi englannissa oli autotekniikan sanastoa.

–Tehtävät saa tehdä kotona ja niistä selviytyy nopeammin kuin koulussa.

Veeti kertoo vielä, että oppisopimuksen aikana piti kirjata päivittäiset työtehtävät. Nyt työ on autojen alustojen vaihtoa ja perushuoltoa. Oppisopimuksen aikana minimituntimäärä on keskimäärin vähintään 25 tuntia. Säännöllinen työaika on Veetillä 40 tuntia viikossa.

Oppisopimuksen aikana kertyy lomapäiviä 1.4.-31.3.-välisenä aikana kaksi päivää kuukaudessa.  Oppisopimuksella on jatko-opintokelpoisuus esimerkiksi tekniikan alan insinööriopintoihin ammattikorkeakouluihin.

Oppisopimus on nykyisen työvoimapulan aikana varsin hyvä ja joustava tapa opiskella. Edelleen ongelmana on työpaikan saaminen, mikäli on alle 18-vuotias. Suomessa ei valmistu riittävästi ammattilaisia oppisopimuksella, kun esimerkiksi saksankielisissä maissa jopa puolet nuorista ammatillisen koulutuksen suorittajista opiskelee oppisopimuksessa.

Lasse Pippola

Suosittelemme näitä juttuja sinulle

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti