Osa hyvinvointialueen palveluista on asiakkaille maksuttomia, osasta peritään asiakasmaksu. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue laatii yli 50 000 laskua kuussa.
Näistä noin 76 prosenttia toimitetaan asiakkaille perinteisinä paperilaskuina, noin 13 prosenttia e-laskuina ja suoramaksusopimuksilla ja loput muilla tavoin, muun muassa digipostisovellusten, kuten OmaPosti ja Kivra, kautta.
– Asiakkaiden kannalta helpoin tapa vastaanottaa laskuja on e-lasku. E-laskut saapuvat viivytyksettä ja tietoturvallisesti perille suoraan omaan verkkopankkiin. Sieltä ne on kätevä maksaa, talouspäällikkö Tiina Lehtinen kertoo.
E-laskutilaus tehdään omassa verkkopankissa suomalaista henkilötunnusta käyttäen. E-laskutilauksen voi tehdä, vaikka vielä ei olisikaan saanut hyvinvointialueelta yhtään laskua.
– Niille asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopankkia, suoramaksusopimus on hyvä vaihtoehto. Silloin ei tarvitse huolehtia eräpäivistä, vaan pankki veloittaa summan tililtä automaattisesti oikeana päivänä. Suoramaksusopimus tehdään oman pankin konttorissa, Lehtinen vinkkaa.
Huomioitavaa OmaPostin ja Kivran käyttäjille
Mikäli asiakas on ottanut käyttöön OmaPosti- tai Kivra-palvelun, hyvinvointialueen paperilaskut saapuvat kyseiseen palveluun. Tällöin kotiin ei tule paperilaskua.
– Tästä aiheesta olemme saaneet paljon kysymyksiä. Asiakkaat eivät ole välttämättä huomioineet, että ottamalla käyttöön OmaPostin ja Kivran, myös hyvinvointialueen paperilaskut siirtyvät sinne.
Mikäli asiakas edelleen haluaa hyvinvointialueen laskut postitse kotiin, tulee palvelun laskuttajakohtaisista asetuksista valita hyvinvointialueen laskujen saapuminen paperipostina.
– Tässäkin tapauksessa suosittelemme e-laskua, joka on ensisijainen laskutustapamme. Jos asiakkaalla on hyvinvointialueen laskuille e-laskutilaus, laskut saapuvat verkkopankkiin. Omapostia ja Kivraa voi halutessaan edelleen käyttää muihin tarkoituksiin.
Paperilaskut merkittävä kuluerä
Laskujen tulostus ja postitus on hyvinvointialueelle merkittävä kuluerä, arviolta noin 40 000 euroa kuussa.
Maksamattomasta laskusta hyvinvointialueen perintätoimisto Revire Perintä Oy lähettää asiakkaalle maksumuistutuksen.
Suuri osa aikuisväestöstä käyttää verkkopankkia. Siirtyminen paperilaskusta e-laskuun hyödyttää sekä asiakasta että hyvinvointialuetta:
– Lasku ei pääse katoamaan matkalla ja se tulee myös todennäköisimmin maksetuksi ajallaan. Hyvinvointialue puolestaan säästää sekä laskutus- että muistutuskustannuksissa. Ja onhan e-lasku myös ympäristöystävällisempi valinta, Lehtinen pohtii.