VUONNA 1924 perustettu Lappajärven Osuuspankki on kokenut sadan vuoden matkalla muutoksia, mutta konttori on järkähtämättömästi pysynyt Lappajärvellä.
–Osuuskassa muuttui 1970-luvun alussa Osuuspankiksi ja vuodesta 1997 asti olemme kuuluneet POP Pankki -ryhmään, kertaa toimitusjohtaja Antti Haapoja pankin historiaa.
Pankin tulevaisuus näyttää vakaalta. Tilikauden 2023 liikevoitto oli 1 467 000 euroa ja vakavaraisuus 24,86 prosenttia. Pankin asuntoluottokanta kasvoi vaisusta asuntomarkkinakannasta huolimatta. Asiakkaita on noin 5 200, ympäri Suomen.
–Enenevässä määrin asiakkaita kohdataan verkossa, se mahdollistaa pankkiasioiden hoitamisen pitkänkin matkan päästä, sanoo Haapoja.
Juhlavuottaan Lappajärven POP Pankki viettää jäsenasiakas keskiössä erilaisten etujen ja tapahtumien merkeissä.
–Meillä on tulossa pankin asiakkaille koivunlehtikahvitus 24. toukokuuta, jossa annamme kahvittelijoille myös pienen muistamisen. Jäsenasiakkaille tarjoamme konsertin heinäkuussa ja kaikille avoimen joulukonsertin joulukuussa. Jäsenasiakkaille on lähetetty heinäkuun konsertista tietoa verkkopankkiviestillä ja kirjeitse, joulukonsertissa esiintyy Tarja Lunnas, kertoo pankinjohtaja Minna Myllymäki.
–Lisäksi tarjoamme jäsenasiakkaille erilaisia etuja ja tarjouksia, tämä koskee myös uusia tänä vuonna jäseneksi liittyviä. Haluamme näillä muistuttaa jäsenasiakkaille, että tunnistamme heidän arvokkaan roolinsa tarinassamme.
MIKÄ sitten saa asiakkaan valitsemaan omaksi pankikseen POP Pankin Lappajärveltä, jopa satojen kilometrien päästä?
–Meille laadukas asiakaspalvelu on sydämen asia. Haluamme olla pysyvä ja luotettava kumppani. Asiakas kohdataan meillä kokonaisvaltaisesti, tästä esimerkkinä POP Taloushetki, jossa asiakkaan kanssa pysähdytään unelmoimaan, kysytään kuulumiset ja tulevaisuuden haaveet ja suunnitellaan, miten ne voitaisiin saavuttaa, kertoo Myllymäki.
Hän muistuttaa, että usein raha-asiat ovat asiakkaalle hyvin sensitiivisiä.
–Me tarjoamme toiminnallemme kasvot. Esimerkiksi ensimmäinen asuntolaina on ihmisen elämässä todella iso juttu. Se askel on helpompi ottaa, kun raha-asioiden kanssa on turvallisen tuntuista asioida ja yhteydenotto on helppoa.
Myllymäki ja Haapoja kertovat, että POP Pankki tekee yhteistyötä myös koulujen kanssa. Nuorten kiinnostus rahaan on muuttunut viime vuosien aikana paljon.
–Yläasteilla ja lukioissa olemme käyneet puhumassa pankkipalveluista. Nuoret ovat nykyään enenevässä määrin kiinnostuneita sijoittamisesta, siinä on tapahtunut iso muutos.