KESKIVIIKKONA Evijärven keskikoulun auditoriossa vieraili laajasti tunnettu puhuja, kun erityistason psyko- ja perheterapeutti Pia Penttala saapui puhumaan kasvatusalan ammattilaisille sekä teini-ikäisten vanhemmille kahden eri luennon verran.
Evijärvellä syksystä asti järjestetty Teinineuvola-toiminta kääntyy hiljalleen kohti päätöstään, ja yhdelle viimeisistä kerroista toivottiin erityistä juhlapuhujaa paikalle. Tämä paikka oli varattu Penttalalle.
Lapsen työtä on leikki
PENTTALAN viesti oli rohkaiseva mutta napakka: ihmisen perustarpeet eivät ole muuttuneet aikojen saatossa ja myös tässä ajassa tietyt toiminnot täytyy nuoren ja aikuisten maailmassa tapahtua, jotta yksilö voi voida hyvin.
Moderni maailma haastaa lapsen kehitystä. Lapsuus voi siirtyä liian nopeasti syrjään, lelut ja kirjat ovat kadonneet monista perheistä.
–Lapsen tehtävä on leikkiminen. Leikin kautta lapsi oppii, miten eri tilanteissa tulee toimia, Penttala toteaa ja muistuttaa, että sosiaaliset taidot ja tunnetaidot kehittyvät kotona kotiarjen äärellä.
–On yksinkertaista ajatella, että lapsi tarvitsee syy- ja seuraussuhteita, mutta ne eivät tässä ajassa kuitenkaan välttämättä toteudu. Vanhemmat pelkäävät liikaa pettymysten tuottamista ja lapsia ei aseteta asemaan, jossa heidän on mahdollisuus kehittyä.
Penttala rohkaisikin vanhempia luottamaan siihen, että pettymykset tai tylsyys
eivät riko lasta, vaan vahvistavat myös kestämään elämää siihen kuuluvien tunteiden kirjon äärellä.
–Elämän pitää haista, maistua, kuulua ja näkyä ja vanhemman täytyy nähdä oma tehtävänsä vanhemman roolissa.
Läsnäoloa tulee vaalia myös nuoren kanssa
LÄSNÄOLOLLA aikaan saatua yhteyden voimaa Penttala kehittaa koteja ruokkimaan. Varsinkin teini-iän haasteet ovat haasteita myös nuorelle itselleen ja nuori voi olla todella hukassa itsensä kanssa oman kehityksen ja muutosten edessä. Silloin tavallinen, muuttumaton vanhempi on tärkeä kannatteleva aikuinen arjessa.
–Vaikka nuori kävelee pää kumarassa ja uhmakkaasti koulupäivän jälkeen omaan huoneeseen ja murahtaa vastauksensa niihin samoihin päivän kuulumisiin, sitä tärkeämpää on silti ne samat kysymykset ja kuulumiset kysyä. Se tuo nuorelle kokemuksen, että aikuinen muistaa mut, on kiinnostunut musta ja olen sittenkin tärkeä. Sitä ne kuitenkin siellä huoneessa lopulta paljon mielessään pyörittää, Penttala täsmentää.
Yhdessä vietetty aika antaa vanhemmalle tilaisuuden ylläpitää oman lapsensa asiantuntijuutta. Tavallinen arkielämä antaa aikuiselle myös mahdollisuuden viestittää lapselle ja nuorelle aikuistenkin epätäydellisyyttä: iloitaan ja pyydetään yhdessä anteeksi.
Koti on lapsen asiantuntija
KASVATUSTYÖTÄ tekeville Penttala toivoisi enemmän tilaa keskittyä itse opettamiseen.
–Ammattilaisina joudutaan jumppaamaan paljon, että meidän työturvallisuus säilyy. Opettajien tehtävä on vaikeutunut ja koulu on ollut pitkään pommituksen kohteena. Instituutiona kouluja pitäisi pystyä suojelemaan ja antaa opettajille mahdollisuus työhön.
Kodin ja koulun välisessä yhteistyössä Penttala muistuttaa, että koti on lapsen asiantuntija. Avoimuutta koulua kohti kannattaa kuitenkin vaalia.
–Sanon aina vanhemmille, että kun opettaja ottaa yhteyttä, täytyisi ajatella syytä sen takana. Eihän opettaja ilkeyttään kotia lähesty, vaan toivoo että lapsi saisi tarvittaessa haasteisiin apua, Penttala painottaa.