Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton (SUH) median välityksellä kerättyjen ennakkotietojen mukaan tammikuussa hukkui 3 ihmistä jäihin vajoamisen seurauksena. Kaksi miestä hukkui vajottuaan moottorikelkkoineen jäihin Pohjanmaalla. Yksi nainen hukkui Uudellamaalla, tapahtumien kulusta ei ole tarkempaa tietoa. Lisäksi tammikuussa tapahtui läheltä piti -tilanteita moottorikelkkailijoille, hiihtäjälle, pyöräilijälle ja autoilijalle.
SUH:n ennakkotilastojen mukaan Suomessa hukkuu vuosittain keskimäärin 18 ihmistä jäihin vajoamisen seurauksena, joista 87 prosenttia on miehiä. Useimmat hukkumiset tapahtuvat sisävesistöissä, ja kolmasosa tapauksista sijoittuu Itä-Suomeen. Huomionarvoista on, että kolmasosa hukkumisista liittyy moottoriajoneuvolla ajamiseen jäällä.
Moottorikelkkailu jäällä – kaveri ja kelluttavan pukeminen pelastaa
Onnettomuus yllättää aina, joten paras keino varautumiseen on huomioida turvallisuusasiat jo ennen jäälle lähtemistä. Kaveri on kelkkaillessakin paras turva.
–Turvallisinta on liikkua merkatuilla moottorikelkkareiteillä. Jääpeitteinen vesialue voi näyttää petollisen vaarattomalta, mutta siellä saattaa olla paljon vaaranpaikkoja, jotka eivät silmämääräisesti näy, sanoo SUH:n vesiturvallisuusasiantuntija Anne Hiltunen.
–Ennen jäälle lähtöä on tärkeää varmistaa, että puhelin on vesitiiviisti pakattu hätätilanteita varten. Jäänaskalit tulee aina olla kaulalla käyttövalmiina ja mukaan tulee myös pakata köyttä tai heittoliina, joka mahdollistaa muiden auttamisen jäistä tarpeen tullen. Kelluntaliivin käyttö, kelluttavaksi pakatun repun pukeminen selkään tai kuivapuvun pukeminen tarjoaa lisäturvaa ja auttaa pysymään pinnalla, mikäli joutuu veden varaan. Lisäksi on olennaista tuntea reitti ja jääolosuhteet sekä välttää tuntemattomia alueita, jatkaa Hiltunen.
Hiltunen muistuttaa myös, että jos päädyt tilanteeseen, jossa vajoat jäiden läpi moottorikelkallasi, on olennaista irrottautua kelkasta välittömästi, pysyä rauhallisena ja toimia harkiten. Yllättäen veden varaan joutuminen aiheuttaa kylmäsokin, jonka oireet menevät ohi viimeistään minuutissa. Siksi on tärkeää rauhoittua ja jos mahdollista, kääntyä selälleen kellunta-asentoon, mikä auttaa kontrolloimaan hengitystä ja rauhoittumaan. Kun tilanne on hallinnassa, tulee pyrkiä takaisin jäälle, naskaleita apuna käyttäen. Pelastauduttua jäistä, on ensiarvoisen tärkeää hakeutua lämpimään mahdollisimman nopeasti ja ilmoittaa tapahtuneesta hätänumeroon tai meripelastuskeskukseen.
Turvallisen jäällä liikkujan muistilista
–Kaveri on paras turvavaruste, liikuit sitten tutulla lähijäällä tai vieraalla alueella. Toinen voi hälyttää apua, vaikkei osaisi hätätilanteessa pelastaa. Ennen jäille lähtöä kannattaa myös kertoa lähimmäisille, mihin on menossa, jotta sinua tarvittaessa osataan kaivata.
–Jään kantokyvystä kertoo virheetön teräsjää. Teräsjää on lujaa yhtenäistä jäätä, joka syntyy suoraan vedestä. Sitä pitäisi olla vähintään 10 cm yksin kulkevan aikuisen alla. Moottorikelkka ja mönkijä vaativat vähintään 15 cm paksuisen teräsjään, ja autoilla tulisi liikkua ainoastaan merkityillä jääteillä.
–Tiedosta vaaranpaikat. Jää voi olla ympäristöään heikompaa virtaavan veden alueilla, kuten joissa, järvien kapeikoissa ja karikkojen päällä. Myös viemäreiden laskualueet, siltojen sekä laitureiden kupeet ja esimerkiksi kaislikot ovat riskipaikkoja.
SUH painottaa, että turvallisen jäällä liikkumisen edellytys on, että tuntee jään ja jäällä kulkemiseen liittyvät riskit sekä varustautuu oikein. Jäälle tulee aina lähteä ajatuksella, että jää voi tutuissakin paikoissa pettää.