JÄRVISEUTULAISET ovat kovia säästämään ja ajattelevat tulevaa, tietää OmaSp:n Alajärven konttorin palvelupäällikkö Helena Marjomäki 30 vuoden kokemuksella. Nykyinen laskusuhdanne on näkynyt pankissa lähinnä lainojen kuukausierien muutoksina. Tulot ja menot on saatu hyvin balanssiin.
–Asiakkaat ovat hyvin jo oppineet tälle korkotasolle ja hiemanhan se on jo lähtenyt laskemaankin.
KUN Suomen Säästöpankki lokakuussa 1993 pilkottiin osiin, lähti Alajärven Säästöpankin väkeä Töysään neuvottelemaan Töysän Säästöpankin konttorin avaamisesta Alajärvelle. Jo 17. tammikuuta 1994 konttori avattiinkin vanhoihin Suomen Yhdyspankin tiloihin, silloisen Kitron Hovin vierelle. Pari päivää myöhemmin järjestetyissä avajaisissa avausnauhan kävi leikkaamassa maaherra Tom Westergård.
Konttorinjohtajana toimi Helena Mäki-Kojola apunaan Päivi Sironen ja Helena Marjomäki, joka on vastannut konttorin toiminnasta Mäki-Kojolan jälkeen. Myös nykyisin arviointiasiantuntijana toimiva Sironen kuuluu edelleen pankin henkilökuntaan.
–Suurimmat muutokset toiminnassa ovat olleet Töysän Säästöpankin muuttuminen OmaSp:ksi 2009, Nordean loppuminen Alajärvellä 2018, mikä toi paljon uusia asiakkaita, sekä tilojen laajennus ja remontointi loppuvuodesta 2016. Näissä tiloissa olemme toimineet vuodesta 2002, listaa Marjomäki.
–OmaSp siirtyi pörssiin 2018 ja sen toiminta on kasvanut voimakkaasti. Kauppalehden tutkimuksen mukaan se on Suomen kannattavin pankki.
Asiakkaita Pohjanmaalta Lappiin
Pääosa Alajärven konttorin asiakkaista tulee Alajärven lähialueelta, mutta S-pankin luovuttua yritys- ja maatalousasiakkaista toiminta ostettiin OmaSp:lle, joten asiakkaisiin kuuluu myös poromiehiä ja pohjoispohjalaisia maanviljelijöitä.
Alajärven konttorilla työskentelevät Marjomäen ja Sirosen lisäksi palveluneuvojat Tuire Viinamäki, Eija Uusitupa ja Joakim Övermark sekä yritysrahoituspäällikkö Vuokko Kraatari.
Isona valttikorttina toiminnassa nähdään se, että Alajärven konttorilla kassat ovat joka päivä auki aamusta alkuiltaan.
–Palvelu on ykkösasia, eikä se ole aina pelkkää pankkipalvelua, sillä on konttorilla solmittu kravatteja, tilattu lentolippuja ja tehty ajanvarauksia poliisille, Sironen kertoo.
–On paljon sellaisiakin asiakkaita, jotka eivät digitaalisia palveluita käytä. Heille halutaan turvata konttoripalvelut. Voidaan jopa käydä kotona neuvomassa verkkopalvelujen käyttöä, jos asiakas ei pääse konttorille, Uusitupa jatkaa.
OmaSp järjestää tammi-helmikuun vaihteessa kaikille avoimen OmaDigiTuki aamupäivän, jossa annetaan Sedun opiskelijoiden avustuksella oppia esimerkiksi WhatsAppin ja digilehtien käyttöön sekä roskapostien huomioimiseen.
Lähellä ja läsnä on pankin motto, ja se näkyy myös siinä, että Töysän Säästöpankkisäätiö myönsi viime vuonna erilaisia avustuksia Alajärven konttorin toiminta-alueella noin 80 000 euron edestä.
Juhlan aika
PANKKI aloitti 30-vuotisjuhlintansa jo marraskuussa järjestämällä yhdessä Alajärven seurakunnan kanssa Ida Elinan konsertin Alajärven kirkossa. Seuraavaksi on luvassa kakkukahvittelut juhlapäivän kunniaksi 19. tammikuuta ja 20. tammikuuta pankki tarjoaa ilmaisen sisäänpääsyn OmaSp Areenalle JPK:n edustusjoukkueen peliin Kraft Academya vastaan.
–Näiden lisäksi pitkin vuotta tulemme järjestämään mukavia tapahtumia, mihin toivomme tietenkin kaikkien ilolla osallistuvan, kuten perinteinen lasketteluilta. Juhlan tarkoitus on kiittää asiakkaitamme ja muistuttaa muitakin, että olemme olemassa. Toimintamme tarkoitus on auttaa asiakkaitamme kasvattamaan varallisuuttaan. Myös yrityspuolella olemme turvaamassa yritysten toimintaa ja mahdollistamassa alueen elinvoiman säilymistä, Marjomäki kertoo.
Säästäväisyys lähtee kotoa
EIJA Uusitupa on pitkän pankkiuransa aikana nähnyt monenlaisia malleja käyttää ja säästää rahaa.
–Joidenkin perheiden kanssa olen ollut pankkiasioissa mukana kolmekin sukupolvea. Olen nähnyt, että oppi tulee todella kotoa. Jos on opittu säästämään ja sijoittamaan, se siirtyy seuraavalle sukupolvelle ja jos ei, sekin heijastuu eteenpäin. Taloudenpitoa todella kannattaa opetella ja opettaa kotona.
Tuire Viinamäki nostaa esille nuoria kohtaavat houkutukset.
–Kunpa vanhemmat teroittaisivat pikavippien vaaroista! Pelimaailma ja pikavipit sekä rahan käyttö digitaalisessa maailmassa on todella petollista ja muutaman klikkauksen päässä. Pelaaminen riistäytyy helposti käsistä ja samoin rahan käyttö siellä.
–Siinä on tekemisen paikka, miten saada lapset ymmärtämän rahan arvo, kun sitä kortin kautta käytetään, että miten sitä kannattaa käyttää.