BLACK FRIDAY on Suomessa verkkokauppaostosten vilkkain päivä ja tänä vuonna odotetaan jälleen uusia myyntiennätyksiä. Yli kolmannes 24. marraskuuta tehtävistä nettiostoksista ei tule kuitenkaan todennäköisesti olemaan lopullinen, sillä verkko-ostoksia toimittavan kuljetuspalvelu PostNordin Suomessa viime vuosilta keräämän datan perusteella peräti 35 % Black Fridayn, Singles Dayn ja koko Black Weekin nettiostoksista palautetaan vuosittain takaisin verkkokauppoihin.
–Moni palautus on tietenkin täysin perusteltu, ja viallinen tai väärä tuote kannattaa aina palauttaa. Aina ei ole kuitenkaan kysymys tästä, sillä suuret tarjoukset aiheuttavat helposti impulsiivistakin ostokäyttäytymistä. Tämä näkyy vastavuoroisesti runsaina palautuksina, kun Black Friday -verkko-ostosten saapuessa iskeekin kulutuskrapula, PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck kertoo.
–Toivommekin ostoshuuman keskellä suomalaisilta harkintakykyä, sillä jokainen palautettu tuote aiheuttaa aina ilmastopäästöjä. Esimerkiksi viime vuonna pelkästään PostNordin Suomessa toimittamien, Singles Dayn ja Black Fridayn välillä tehtyjen verkko-ostosten palautusten tuottama logistinen hiilijalanjälki oli noin 63 300 kg CO2e. Se vastaa keskivertosuomalaisen yli sadan vuoden lentomatkailun aiheuttamia ympäristöpäästöjä. Toivomme suuresti, että tänä vuonna tuo monilta osin tarpeeton hiilijalanjälki vähenisi, vaikka verkko-ostosten määrä pysyisikin viime vuoden tasolla, Starck jatkaa.
Vaikka PostNordin toimittamien palautusten lukumäärä kasvaakin marraskuun lopussa, ei palautusilmiö ole sidoksissa pelkästään Black Fridayhin ja muihin marraskuun suosittuihin ostospäiviin. PostNordin datan mukaan kaikista suomalaisten tekemistä verkkokauppaostoksista palautetaan keskimäärin 30 %.
–Meidän mielestämme se on todella paljon. Verkkokauppaostosten palauttaminen on nykyään helppoa, ja harva kuluttaja osaa ajatella palautusten tuottamia ilmastopäästöjä, PostNordin Starck pohtii.
Eniten palautetaan vaatteita – nuoret ja naiset ovat hanakampia palauttajia
POSTNORDIN teettämän tutkimuksen perusteella suurin verkkokauppapalautuksia aiheuttava tuoteryhmä on vaatteet. Kuluttajien ikäryhmistä selvästi eniten palautuksia tekevät alle 30-vuotiaat. Lisäksi tutkimuksen mukaan naiset palauttavat yli tuplasti enemmän verkkokauppaostoksia kuin miehet.
–Nuoret shoppailevat verkkokaupoissa ylipäätään enemmän kuin vanhemmat ikäryhmät, ja he ostavat useimmiten vaatteita. Myös naiset ostavat verkosta enemmän vaatteita kuin miehet. Toki on hyvä huomioida, että naiset tekevät usein ostoksia myös muille kuin itselleen, esimerkiksi muun perheen puolesta, PostNordin Johanna Starck avaa syitä tilastojen takaa.
–Emmekä me voi tietenkään syyttää palautusten suuresta määrästä vain kuluttajia, saati jotain tiettyä kuluttajaryhmää. Myös verkkokauppojen tulee tarjota tuotteistaan mahdollisimman tarkat tiedot, jotta virheostoksia ei tehdä. Esimerkiksi monet vaateverkkokaupat näkevät nykyään todella paljon vaivaa sen eteen, että kuluttaja osaa ostaa vaatteesta varmasti oikean koon. Lisäksi teknologiset innovaatiot kuten tekoälyn tekemät suositukset tai lisätty todellisuus tarjoavat jo nyt ja tulevaisuudessa paljon ratkaisuja kestävämpään nettiostamiseen, kun kuluttaja voi vaikkapa testata ensin virtuaalisesti, että sopiiko uusi sohva varmasti omaan olohuoneeseen, Starck kertoo.
Lisäksi kuljetuspalvelut voivat itse vaikuttaa palautusten aiheuttamaan hiilijalanjälkeen, Starck muistuttaa.
– Meidän tehtävä on miettiä palautusten logistiikka mahdollisimman ympäristöystävälliseksi. PostNordilla se tarkoittaa käytännössä sähköllä, biokaasulla ja uusiutuvalla dieselillä liikkuvia kuljetuksia, kuljetusreittien optimointia sekä hyvin toimivaa pakettiautomaattiverkostoa, jotta palautukset kulkisivat mahdollisimman paljon samoilla kyydeillä tulevien lähetysten kanssa.
Ruotsissa on vaadittu jopa ilmaisten palautusten kieltämistä
VERKKOKAUPPOJEN runsaat palautusmäärät sekä niistä aiheutuvat turhat ympäristöpäästöt eivät ole ongelma pelkästään Suomessa. Ruotsissa useat ammattiliitot ovat vaatineet ilmaisten palautusten kieltämistä ruotsalaisilta verkkokaupoilta, vedoten kuljetusalan työolosuhteiden parantamiseen – mutta myös kestävämmän kulutuksen edistämiseen sekä ilmastopäästöjen vähentämiseen.
Ruotsin kaupan alan liitto Svensk Handel ei ole kuitenkaan innostunut ilmaisten verkkokauppapalautusten kieltämisestä. Svensk Handel pelkää, että kiellon myötä ruotsalaiskuluttajat siirtyisivät helpommin ulkomaisten verkkokauppojen asiakkaiksi. Näin tavaroiden kulkema matka kasvaisi etenkin palautusten myötä entisestään. Lisäksi monet suuret ulkomaiset verkkokauppatoimijat ovat usein peräisin maista, joissa kestävän kehityksen tavoitteet ovat huomattavasti Pohjoismaita alhaisemmat.
–Ruotsissa käyty keskustelu osoittaa, että tuskin Suomessakaan on olemassa mitään kovin yksinkertaista ratkaisua palautusten aiheuttamien ympäristöpäästöjen kitkemiseksi. Siksi haluamme neuvoa kuluttajia tekemään Black Fridayn verkko-ostoksia harkiten. Myös pakettiautomaattien ja muiden noutopisteiden suosiminen kotiinkuljetusten sijaan auttaa päästöjen vähentämisessä, PostNordin Johanna Starck muistuttaa.