Maaseutu tyhjenee kovaa vauhtia kyläkouluista, vaikka on todettu moneen kertaan eri yhteyksissä, että kyläkoulun lopettaminen ei juurikaan tuo säästöjä kunnalle. Päinvastoin lapsiperheet lähtevät kunnasta. Haluan laittaa kuusi ohjetta tähän, joilla saimme 30 vuotta sitten hyvin pienen ja syrjäisen kyläkoulun säilytettyä vuosi toisensa jälkeen.
1. Koulunjohtajan on oltava innostunut, rohkea ja idearikas. Hän uhraa mielellään vapaa-aikaansa koulun ja kylän kehittämiseksi.
2. Koulun ja kylän välit tulee olla hyvät, saumaton yhteistyö ja useat ideapalaverit tärkeitä.
3. Koulun opetussuunnitelmassa tulee olla jotakin erilaista kuin muissa naapurikouluissa. Erikoistuminen.
4. Koulun tulee joka päivä ansaita olemassaolon oikeutensa. Sen tulee myös itse löytää säästöjä omasta toiminnastaan ja esittää ne kunnan päättäjille. Säästökohteet korvataan omilla ideoilla.
5. Koulun tulee pitää julkisuutta yllä. Kutsua päättäjiä juhliinsa ja muutenkin pyytää heitä tutustumaan. Avoimet ovet, juhlat, näyttelyt, lehtikirjoitukset, haastattelut, videot ja muu toiminta esiin.
6. Koulun tulee verkostoitua eli tehdä yhteistyötä yli kylä- ja kuntarajojen.
Omassa työssäni kauan sitten, en voinut toteuttaa kohtaa 6, koska naapurikoulut eivät vielä tuohon aikaan innostuneet yhteistyöajatuksesta. Paitsi myöhemmässä vaiheessa yksi naapurikoulu lähti vähän kuin olosuhteiden pakosta mukaan. Nyt näkisin, että aika on ihan toinen.
Marja Vilkama, luokanopettaja (eläk.), Lahti