SUOJELUPOLIISI varoitti kansallisen turvallisuuden katsauksessaan kaksi viikkoa sitten päivittämättömien kotireitittimien muodostamasta kansallisesta turvallisuusuhasta. Varoitus sai suomalaiset liikkeelle, mikä näkyi satoina yhteydenottoina Telian asiakaspalvelukanavissa ja tietoturvatuotteiden kysynnän voimakkaana kasvuna.
–Eniten asiakkaita huolettaa nyt reitittimien päivitys ja mistä tietää, onko reititintä tarpeen päivittää. Reititin ei itseasiassa ole monille kovin tuttu laite. Nyt ei kuitenkaan kannata huolestua liikaa, vaan ottaa asioista ensin selvää ja ryhtyä vasta sitten toimenpiteisiin, Telian laiteliiketoiminnan johtaja Markku Saranpää rauhoittelee.
Reitittimien yleisin tietoturvahaaste liittyy niiden ohjelmistojen haavoittuvuuksiin. Jos niitä ei paikata päivityksillä, asiakkaiden yhteyksiä voidaan käyttää esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin. Telia tekee kattavat testit ja päivitykset kaikille myymilleen reitittimille.
–Laitteiden testauksessa käydään läpi toiminnallisuudet sekä suojaus kyberhyökkäyksiä vastaan. Reitittimiin huolehditaan myös kaikki tärkeät ohjelmisto- ja turvallisuuspäivitykset meidän sekä laitevalmistajan järjestelmien kautta. Operaattorilta hankittu reititin helpottaa ylläpitoa ja lisää kotiverkon turvallisuutta, Saranpää painottaa.
Uusimpia reitittimiä ei tarvitse itse päivittää, sillä Telia vastaa niiden päivityksistä verkon yli. Laitteen iän voi tarkistaa pohjassa olevasta tarrasta tai etsimällä laitteen mallin perusteella laitevalmistajan sivuilta tiedon.
–Jos oma reititin on yli viisi vuotta vanha, on hyvä tarkastaa omalta operaattorilta ohjeet sen päivittämiseksi tai vaihtaa reititin uuteen. Reitittimen ohjelmiston version voi tarkistaa reitittimen hallintasivulta, ja samalla kannattaa varmistaa että hallintasivulla on yksilöllinen salasana. Telian myymien reitittimien ohjeet löytyvät laiteohjeistamme. Ohjeissa on kerrottu, miten vanhempien laitteiden ohjelmistot voi päivittää.”
Verkon turvallisuus on operaattorin vastuulla – Telia sulkee tarvittaessa saastuneen liittymän
Kotireitittimen turvallisuuteen vaikuttaa myös operaattorin verkko. Operaattoreilla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia verkon toimintakyvystä. Jatkuvan valvonnan ansiosta asiakkaita ehditään varoittamaan ajoissa haittaavasta liikenteestä. Vuositasolla olemme saastuneiden tai kaapattujen reitittimien, tietokoneiden tai älykodin laitteiden johdosta yhteydessä yli tuhanteen asiakkaaseen ja ohjeistamme putsaamaan saastuneen laitteen tai päivittämään reitittimen.
–Olemme asiakkaaseen yhteydessä, kun havaitsemme laajakaistaliittymässä poikkeavaa tai verkon toimintaa haittaavaa liikennettä. Joudumme sulkemaan liittymän väliaikaisesti, jos laitteita ei puhdisteta haittaohjelmista tai reitittimen haavoittuvuutta paikata turvapäivityksellä. Tärkeintä on poistaa saastunut laite mahdollisimman nopeasti verkosta. Suosittelemme asiakkaalle myös tietoturvapalvelua, joka asennettuna ja päivitettynä auttaa pitämään laitteen ja sen sisältämät tiedot turvassa, Markku Saranpää toteaa.