Särkiniemen rata uudistui, avajaiskisoihin yleisöllä vapaa pääsy

Kimmo Angervisto on ollut mukana Lappajärven Urheiluautoilijoiden hankkeessa, jossa Särkiniemen moottorirata on päivitetty. 8. lokakuuta siellä käydään ensimmäiset jokkiskisat viiteen vuoteen.
Kimmo Angervisto on ollut mukana Lappajärven Urheiluautoilijoiden hankkeessa, jossa Särkiniemen moottorirata on päivitetty. 8. lokakuuta siellä käydään ensimmäiset jokkiskisat viiteen vuoteen.

LAPPAJÄRVEN Urheiluautoilijoiden kolmevuotinen hanke Särkiniemen moottoriradan kunnostamiseksi on päättymässä. Pienen seuran suuren hankkeen aikaansaannoksia pääsee katsomaan lokakuun toisena sunnuntaina, kun siellä järjestetään jokamiesluokan autokilpailu, johon yleisöllä on vapaa pääsy.

–Rata-alue on kunnostettu kokonaan, viime vuoden keväällä saatiin uusi asfaltti ja nyt on tehty maisemointia, kanttareita ja turva-alueita. Viime viikolla rata läpäisi tarkastuksen, kertoo Kimmo Angervisto Lappajärven Urheiluautoilijoista.

Särkiniemen rata on rakennettu 1980-luvun alkupuolella ja edellinen asfaltointi on 1980-luvun lopulta.

–Aktiivisimpina vuosina tässä pidettiin kolmet tai neljät jokkiskisat vuoteen. 1998 ajettiin naisten ja nuorten SM-kisatkin, se oli iso projekti. Viiteen vuoteen tässä ei ole kilpailtu. Lopulta rata oli niin huonossa kunnossa, että jotakin oli pakko tehdä. Pidimme 2018 Kivitipun rannassa talvimestaruuskisat, joiden tuotoista saimme pesämunaa hankkeelle ja Aisaparin hankeraha mahdollisti sitten töiden toteuttamisen. Projektia ovat vetäneet seuran puheenjohtaja Eero Laurila sekä Janne Kuoppala ja yhteyshenkilönä toiminut Markus Hautalahti. Kaiken kaikkiaan seuran aktiivit ovat tehneet talkootöitä hartiavoimin kunnostuksen etenemisen hyväksi.

Kuten monissa muissakin yhdistyksissä, Urheiluautoilijoissa aktiivinen väki on vuosien saatossa huvennut. Jäseniä on noin 70, mutta osa asuu ympäri Suomea ja lähinnä edustaa seuraa kilpaillessaan. Talkootöitä tehtiin noin kymmenen aktiivin voimin. Kaikki suunnittelu-, mittaus- ja raivaustyöt tehtiin itse.

–Koneita saatiin osin talkoilla, mutta paljon on ihan urakoitsijoita käytetty. Evijärven urheiluautoilijat osallistuivat myös talkoisiin.

Hankkeen kustannusarvio oli noin 46 000 euroa, josta puolet saatiin Aisaparilta.

–Vähän tässä on vielä tekemistä, Angervisto totesi torstaina. – Soraosuuksien viimeistelyt on tekemättä ja sitten saakin alkaa valmistella kisaa. Kyllä tässä vielä ensi viikko melko tiiviisti menee.

Kisoissa pääsee tutustumaan uudistettuun rataan ja jokkikseen

Jokkiskuskit pääsevät testaamaan kunnostettua rataa 8. lokakuuta. Vaikka kisoissa on yleensä aina pääsymaksu seuran varojen keruun tueksi, nyt sellaista ei ole, vaan kaikki autourheilusta kiinnostuneet pääsevät vapaasti seuraamaan päivän tapahtumia.

–Kisoissa on viisi luokkaa: etuvetokardaanit ja tuupparit ajavat aluksi limittäin, sitten on yleinen luokka ja lopuksi naiset ja nuoret ajavat limittäin. Kisaan odotetaan mukavasti kilpailijoita ja ennakkotietojen mukaan on tulossa kovatasoinen kisa, vaikka yleensä tähän aikaan vuodesta kalusto on jo kärsinyttä ja kuskit väsyneitä. Grillimökistä saa kisaevästä. Kannattaa lähteä katsomaan vaikka koko perheen voimin. Uskon, että tässä saattaa yllättyä: liikenteessä kun näkee näitä hieman rupisen näköisiä autoja, niistä lähtee yllättävän kovat tehot ja vauhtia radalla riittää.

Ratoja putoaa kartalta

SÄRKINIEMEN rata on hupenevassa moottorirataverkostossa Järviseudun alueen ainoa. Lähimmät löytyvät Kauhavalta, Lapualta ja Alahärmästä, toiseen suuntaan lähdettäessä saa mennä paljon pidemmästi. Syy harvenemiseen on ympäristöasioissa, lupia ei ole helppo saada, mutta myös pienten seurojen kutistumisessa ja toiminnan keskittymisessä isommille radoille, joiden kehittämiseen on enemmän resursseja.

–Meillä on tässä lupa kunnossa ja päivitetty hiljattain, sijainti on sopivan syrjäinen, tontti oma eikä vieressä ole pohjavesialuetta. Turvallisuuteen on satsattu, erityisesti katsojien osalta. Verkkoaita on vielä tulossa radan ja katsomopenkereiden väliin.

Radalle toivotaan aktiivista käyttöä

–Pääasiassa täällä ajellaan viikolla alkuillasta ja viikonloppuisin päivällä, kesällä kesäteatterin esitysten aikaan ei ajeta. Lisätietoa harjoitusvuoroista ja ratamaksuista saa meiltä Lappajärven Urheiluautoilijoilta.

Särkiniemessä on myös mikroautorata nuoremmille harrastajille. Sekin saa ensi keväänä kanttarit. Angervisto kertoo, että radalla on ollut jo hyvin käyttöä, vaikka sitä ei vielä ole mainostettukaan. Radalla on iso merkitys harrastuksen jatkuvuuden kannalta.

–Voisi tässä muitakin luokkia ajaa kuin jokkista. Ajoharjoittelua voi tehdä millä autolla vaan, kunhan se on luvallista ja radan käytöstä sovitaan. Kaikenlainen toiminta on hyödyksi ja eduksi, joten jos on ideoita radan hyödyntämisestä, suunnitellaan yhdessä, Angervisto kannustaa.

Jatkossa jokkiskisoja on tarkoitus pitää Särkiniemessä ainakin kerran vuodessa.

–Alueen kehittäminen jatkuu. Jossain kohdassa kuuluttajantorni halutaan vaihtaa uuteen ja parkki- sekä varikkoalueita parantaa.

Urheiluautoilijoista meillä aiemmin kirjoitettua

https://www.jarviseudunsanomat.fi/arkisto/2018/02/28/timo-angervisto-ajoi-kolmanneksi-kotijarvellaan/

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti