Autoala verissä – Juhani Mattila on monen toimen mies

Juhani Mattilan yksi monista vanhoista autoista on Opel Kadett vuosimallia -78.
Juhani Mattilan yksi monista vanhoista autoista on Opel Kadett vuosimallia -78.

MÄNNIKÖN numerosta on ainakin sata vuotta aina joku joutunut mukaan yhteisiin asioihin, naurahtaa monessa mukana oleva Juhani Mattila, joka täyttää piakkoin 70 vuotta. 

Vimpeliläisen Mattilan isä toimi kauppiaana Teerinevalla, josta Mattilan äiti oli kotoisin. Ensimmäiset neljä vuotta Mattila kävi koulua Teerinevalla kaksi vuotta nuoremman veljensä Laurin kanssa. Sen jälkeen isä siirtyi kauppiaaksi Luoma-aholle, jossa pojat kävivät koulua yhden vuoden, jonka jälkeen jatkoivat keskikouluun Alajärvelle. Kun perheen talo valmistui Vimpeliin, veljekset suorittivat koulun loppuun Vimpelin keskikoulussa. 

Autoalalle enojen perässä

Mattilan kolme enoa harjoittivat Teerinevalla kuorma-autoilua sekä auto- ja konekauppaa.  

−Sillä lienee ollut suuri vaikutus omaan ammatinvalintaani, toteaa Mattila. 

Keskikoulun jälkeen ensimmäinen työpaikka oli kolmivuorotyö Järviseudun Perunalla, jonka jälkeen nuorta miestä pyydettiin töihin Isoniemen Essolle. Ajokortin saatuaan hän alkoi ajaa Uusituvan suksitehtaan kuorma-autoa Takalan Mikon kanssa. Autolla kuljetettiin Keski-Suomen sahoilta koivulautoja Vimpeliin suksien valmistusta varten. Myöhemmin hän työskenteli neljässä eri kuljetusliikkeessä eri puolella Suomea.  

−Armeijan suoritin Oulussa 1. erillisessä autokomppaniassa vuonna 1975. Olin siellä kaksi vuotta muita vanhempi, sillä en halunnut lopettaa ajohommaa, se oli aika hyvää bisnestä nuorelle miehelle. Kun menimme Ailan kanssa naimisiin, hän tuli perässä Ouluun töihin. 

Veikko Nuolikoski houkutteli Mattilaa ajamaan linja-autokortin, kuljettajista oli Vimpelin seudulla siihen aikaan pulaa. Kortin hän suoritti Jalasjärvellä ja siirtyi ajamaan koulu- ja tilausajoja sekä kuorma-autoa Vimpeliin. Dieselasentajakoulutus tuli suoritettua myöhemmin myös Jalasjärvellä. 

−Kun muutama vuosi sitten aloin saada eläkettä, Nuolikosken Timo kysyi, että pitääkö hänen nyt sanoa sinut irti, että saat eläkkeen. Vastasin, että et sinä voi sanoa minua irti, kun en ole koskaan tehnyt työsopimustakaan, nauraa Mattila. 

Yhä liikenteessä

LINJA-AUTOKORTTI Mattilalla on ollut 47 vuotta. Hän on hiljattain uusinut ammattimaisen liikenteen ajoluvan kahdeksi vuodeksi ja kertoo luvanneensa auttaa edelleen kuljetuksissa. Nykyisin Vimpelistä ei linja-autovuorolla tahdo päästä enää minnekään, mutta aikanaan autoja lähti Vaasaan, Kokkolaan ja Seinäjoelle. Lisäksi kulkivat myös postiautovuorot. Kuutena päivänä viikossa ajettiin bingoon Lappajärvelle, Veteliin tai Perhoon ja lauantaisin oli tanssikyyti sekä kerran kuukaudessa Ylivieskan Urheilutalolla autobingo. 

Monessa mukana oleva mies tutustui hyvin muun muassa muusikko Esko Rahkoseen ja Jukka Raitaseen. Rahkonen saattoi soittaa keskellä yötä yösijaa Mattiloilta ja toisinaan koko yhtye istui heillä keittiössä syömässä appelsiinisoppaa. 

Autokaupan teko alkoi tutun miehen kautta. 

Hietalan Yrjö osti autoja myyntiin ja purettavaksi ja minä autoin häntä kunnostustöissä. Myöhemmin jatkoimme Ailan kanssa sitä hommaa. Oli tuttuja automyyjiä, joilta ostimme ja myimme autoja lehtien palstoilla, kun nettiä ei vielä ollut. Autokauppaa on vuosien mittaan tehty monen eri maalaisten ostajien kanssa. Nykyisin pojat jatkavat korjaamo- ja myyntityötä.  

Autoliiton hommissa

Autoliiton pronssinen ansiomerkki Mattilalle on myönnetty kahdeksan vuotta sitten. 

−Autoliiton Alajärven ja Vimpelin toiminta oli hyvin aktiivista. Järjestettiin liikenneajoja, tehtiin oma harjoittelurata ja pidettiin SM-tason jääratakilpailuja.  

Mattila osallistuu ajotapahtumiin myös itse. Keski-Suomen Mobilistit järjestävät talviajotapahtumia, joissa ajetaan Jyväskylän suurajojen vanhoja ja uusiakin pikataipaleita.  

Yhteinen harrastus ja elämäntapa Aila-vaimon kanssa on myyntitapahtumissa käyminen ympäri Suomea, joissa Juhani myy ja ostaa vanhoja autoja sekä ajoneuvojen varaosia ja Aila keräilyä ja antiikkia. Autotuntemus on ollut hyödyksi myös Tekniikan Maailman järjestämissä autontunnistuksen SM-kilpailuissa, joissa Mattila on ollut usein finalistien joukossa. 

Kotiseututyöstä elinkautista

AUTOPUOLEN harrastusten lisäksi Mattila on sekä Vimpeli-seuran että Strang-Spangarin sukuseuran rahastonhoitaja ja ollut mukana sen hallituksessa. Hän on toiminut myös pitkään Järviseutu-seuran ja Järviseutu-säätiön hallituksissa. Tunnustuksena ansioista kotiseututyön hyväksi Mattilalle myönnettiin Suomen Kotiseutuliiton hopeinen ansiomerkki vuonna 2014. 

−Kaikki neljä poikaamme ovat käyneet ammattikoulun autopuolen Lappajärvellä. Sielläkin olin liittovaltuustossa kaksi kautta autoalan edustajana.  

Myös diakoniatyön johtokunnassa Mattila toimi useita vuosia. Arvokkaimmaksi asiaksi Mattila luonnehtii sitä, että sai pitkään kuljettaa veteraaneja. Vapaussotiemme Perinneliiton valtakunnallisissa kokouksissa hän on edustanut Järviseutua, ja toiminut Etelä-Pohjanmaan piirin hallituksessa. Vapaussodan Perinneliiton Sinisen Ristin Mattila sai seitsemän vuotta sitten. 

Mattilalle on ansioistaan myönnetty Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitali. Myös Linja-autoliitto on myöntänyt kuljettaja-ansiomerkin kolme kertaa. 

−Moneen hommaan minua on esitetty. Kaikista mihin minua on pyydetty, on tullut elinkautisia, vitsailee Mattila.  

Juhani Mattila viettää merkkipäiväänsä Vimpelin Suksitehdasmuseolla avointen ovien merkeissä perjantaina 28.7. klo 12 alkaen. Aila-vaimo on luvannut tarjota kävijöille pullakahvit.  

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti