ALAJÄRVEN Puhelinosuuskunnan toimitusjohtaja Toni Harjula väittää 15.6. kirjoituksessaan, että Valokuitunen markkinoisi tarkoituksellisesti harhaanjohtavasti ja siten pilaisi koko valokuitualan mainetta. Tämä virheellinen käsitys on syytä oikaista.
Valokuitunen on perustamisvuodestaan 2020 asti ollut aktiivinen niin Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuin myös muiden alan viranomaisten suuntaan ja pyytänyt toistuvasti alalle ohjeistusta ja tuonut havaitsemiaan epäkohtia esille. Me näytämme mielellämme alan suurena vastuullisena toimijana suunnan muillekin, miten valokuitukauppaa tehdään vastuullisesti ja kuluttajan etuja huomioiden. Valokuitunen on kirjallisesti sitoutunut KKV:n ohjeisiin.
Alan suurimpana toimijana Valokuitunen oli toinen niistä yrityksistä, joiden toimintaa KKV tarkasteli. Ikävä kyllä tarkastelu pohjautui mm. kolme vuotta vanhoihin mainoksiin, joista puuttui määräaikaisen kuukausiliittymän kokonaishinta. Korjasimme aikanaan asian jo heti.
KKV:n tarkastelussa Valokuitusen asiakassopimuksista ei löytynyt mitään, mikä olisi vaatinut tekemään niihin merkittäviä muutoksia. Valokuitusen sopimukset ja ehdot eivät siis ole poikenneet millään tavalla yleisistä markkinakäytännöistä.
OLEN Harjulan kanssa samaa mieltä siitä, että kuluttajan on harkittava ja perehdyttävä asioihin ennen yhteyden tilaamista. Valokuitunen on koonnut verkkosivuilleen hyvin kattavasti asiat, joita kuluttajan kannattaa huomioida valokuitusopimusta tehdessään sekä avannut tarkasti omia sopimusehtojaan. Jatkamme markkinajohtajana myös edelleen kuluttajan etujen puolesta puhumista ja tuomme esille asioita, joihin on syytä perehtyä ennen ostopäätöstä.
Valokuituverkon rakentaminen vaatii pääomaa ja luotettavalta, isolta toimijalta verkkoyhteyttä ostaessaan kuluttaja voi olla luottavainen, että hän saa todennäköisesti tilaamansa yhteyden. Toki mikään verkko ei rakennu ilman riittäviä tilaajamääriä. Valokuitunen rakentaa yli 90 prosenttia myymistään liittymistä. Luku on alan korkein.
Olemme iloisia, että saimme alalle meitä kaikkia toimijoita ohjaavaa ohjeistusta eikä meidän tarvitse enää olla ainoa yritys, joka kantaa valokuitumarkkinoilla huolta kuluttajan edun toteutumisesta. Haluamme keskittyä alan toimijoiden yhteisen haasteen toteuttamiseen: rakentaa suomalaisille erinomaiset valokuituyhteydet, koska niitä me tähän maahan tarvitsemme. Se tulee tehdä vastuullisesti ja luotettavasti. Nyt tarvitsemme myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta sekä liikenne- ja viestintäministeriöltä linjauksia siihen, millä mallilla verkot tulee Suomessa rakentaa: nettipalveluiden osalta avoimeksi kuluttajan etua kuunnellen vai valokuituyritysten omaa päätäntävaltaa toteuttaen.
Heikki Kaunisto
toimitusjohtaja
Valokuitunen Oy
Toni Harjulan kirjoitus: Valokuidun ostajan täytyy olla jatkossakin valppaana – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)