KILPAILU– ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttaja-asiamies puuttui kahden valokuituyhtiön eli Valokuitusen ja Valoon (Adola Oy) harhaanjohtavaan markkinointiin ja sopimusehtoihin.
Paikallisyhtiölle Alajärven Puhelinosuuskunnalle (JAPO) ja Finnet-ryhmän yhtiöille tämä on ollut erittäin tervetullut uutinen. Vakaa ja luotettava verkkoyhteys on useimmille kotitalouksille erittäin hyödyllinen hankinta. Toisaalta valokuidun hankkiminen kotitalouteen vaatii harkintaa ja perehtymistä.
Valokuitusen ja Valoon tarkoituksellinen harhaanjohtaminen markkinoinnilla ja sopimusehdoilla on pilannut koko alan mainetta. Nyt KKV pyrkii estämään tämän, mutta valokuidun ostajan täytyy olla jatkossakin valppaana.
Kun kotitalous päättää hankkia valokuidun, se sitoutuu pysyvästi kuituyhteyden toimittavaan yhtiöön. Valokuituliittymän ja runkoyhteyden osalta asiakas on suoraan tai välillisesti yhteyden toimittaneen yhtiön asiakas jopa kymmeniä vuosia, vain laajakaistan voi kilpailuttaa.
Tämän vuoksi valokuituyhteyden toimittajalla on väliä. Jos tilaat kuituyhteyden harhaanjohtavan markkinoinnin perusteella, olet pitkään loukussa asiattomasti toimineen yrityksen kanssa. Tämän vuoksi KKV:n puuttuminen oli valtavan tärkeää valokuitua hankkiville kotitalouksille ja vastuullisesti jo ennestään toimineille alan yrityksille.
Olemme Etelä-Pohjanmaan alueella toimivat valokuituoperaattori ja toimineet alueella jo 100 vuotta. Tunnemme asiakkaamme ja alueemme. Me osaamme ja haluamme kertoa erittäin tarkkaan valokuituyhteyden hyödyt ja kustannukset. KKV:n antama ohjeistus valokuituyhteyksien markkinointiin on vain minimitaso. Se alittaa selvästi oman sisäisen ohjeistuksemme.
Toni Harjula, toimitusjohtaja
Alajärven Puhelinosuuskunta (JAPO)