JAMIN Esports-koulutukseen hakijat tulevat harvemmin yhteishaun kautta. Meille opiskelijat löytyvät lähinnä jatkuvan haun kautta, kertoo JAMIn esports-opettaja Mikko Kalijärvi, kun häneltä kysellään maaliskuussa päättyneen yhteishaun vaikutusta opiskelijamäärään.
Viime vuosi katkaisi esports-koulutuksessa usean vuoden ajan jatkuneen myönteisen kehityksen.
Esports-koulutus käynnistyi JAMIlla alun perin 2014, kun päättötyönä LAN-tapahtumia tehneitä opiskelijoita alettiin ohjata ja tekeminen opinnollistettiin. Syksystä 2019 alkaen opiskeleminen oli mahdollista JAMIlla sekä Alajärven ja Vimpelin lukiossa ja Vimpelin Vetokin tarjosi koulutusta. Vuotta myöhemmin yhteistyökumppaniksi tuli suomalainen kilpapeliorganisaatio KOVA, joka antoi myös nimensä toiminnalle ja toi nosteen koulutukseen.
Syksyllä 2022 koulutustoiminta koki ison takaiskun, kun KOVA teki konkurssin, jonka jokainen pelaamista harrastava huomasi. Myös muita ammattilaisjoukkueita on mennyt esports-kentällä konkurssiin tai on päättänyt toimintansa koronan jälkimainingeissa. Tämä vaikutti välittömästi ja kielteisesti JAMIn esports-opiskelijamääriin.
–Kun koulutustoiminta tuli KOVA-nimen alle, hakijamäärä nousi noin 100 henkilöön. Viime vuonna hakijoita oli suunnilleen 70. Tällä hetkellä menossa on välietappi ja toiminnan uudelleen suuntaaminen. Meillä on nyt parikymmentä hakijaa. Hakijamäärien sukellus johtuu mielestämme KOVAn toiminnan vaikeuksiin joutumisesta ja koko alan ongelmista. Suomessa on tällä hetkellä enää pari ammattilaisorganisaatiota jäljellä, kun niitä oli kulta-aikoina 2019 kymmenkunta, sanoo Kalijärvi.
– Toiminta jatkuu tämän lukuvuoden loppuun asti KOVA-brändin alla. Ratkaisuun päädyttiin, jotta tämänhetkiset opiskelijat saisivat rauhassa saattaa opintonsa loppuun. Samalla otetaan aikaa toiminnan jatkosuunnitteluun. Kesällä mietitään brändiä ja nimeä, jolla toimintaa jatketaan.
KOULUTUSTARJONTAA on myös kehitetty. Joukkueakatemia-työnimellä toimii uusi koulutusmuoto. Kun aikaisemmin opiskelijat hakivat koulutukseen yksilöinä, on joukkueakatemiassa valmennukseen otettu kokonaisia, valmiita 5–7 henkilön joukkueita. Pelkän puskaradion kautta uuteen koulutusohjelmaan tuli hakijoiksi 10 joukkuetta. Joukkueet ovat kotimaisia ja opiskelevat esportsia etänä.
–Aiempaan verrattuna tämä kuvio on sikäli parempi, että kun kokonainen joukkue tulee valmiina, sitä on nopeampaa opettaa kuin yksilöitä, joista joukkueet aiemmin muodostettiin erikseen. Nyt päästään heti aloittamaan valmentaminen, kun osallistujat tuntevat valmiiksi toisensa ja osaavat pelata yhdessä. JAMI on ainut oppilaitos Suomessa, joka tarjoaa tällaista koulutuskonseptia. Tällä hetkellä valmennuksessa on kolme joukkuetta, kertoo Kalijärvi uutuudesta.
Opintosuuntia esportsissa on kaksi, liiketoimintaan ja pelaamiseen keskittyvä. Jos opiskelee vain osia tutkinnosta, opinnot kestävät vuoden tai kaksi. Perustutkintokoulutuksena opinnot kestävät 2–3 vuotta, jolloin opiskelija saa ammatillisen perustutkinnon ja valmistuu joko IT-tukihenkilöksi tai merkonomiksi.
ESPORTS-OPISKELIJAT ovat kirjavaa joukkoa. On nuoria ja varttuneempia, samoin tyttöjä ja poikia.
Esports-opiskelijat eivät ole juurikaan löytäneet tietään Alajärven ja Vimpelin lukioihin, joissa koulutusta on myös tarjolla. Vimpelin Veto oli aluksi mukana toiminnassa.
JAMIn suosiota opiskelupaikkana selittää Kurejoen yksikön opiskelijoille tarjoama maksuton asuntola.
–Tiukan talouden aikana tämä on selkeä kilpailuetu. Nuoren on helpompi tulla asumaan asuntolaan kuin lähteä hakemaan maksullista vuokra-asuntoa vapailta markkinoilta, selvittää Kalijärvi.
Hakijoista noin puolet tulee Etelä-Pohjanmaan maakunnan ulkopuolelta. Kaukaisimmat opiskelijat ovat tulleet Lapista Pellosta, mutta kotipaikkana mainitaan myös usein Oulu, Vantaa, Helsinki, Tampere tai Savonlinna.
Koulu kysyy hakijalta, miten hän löysi JAMIn. Vastaus on yleensä, että googlatessa JAMIn esports-opetus nousi ensimmäiseksi. Kalijärvi seurasi ennen, miten monessa paikassa esports-koulutusta sai, mutta lopetti laskemisen, kun eri tasoisia koulutuspaikkoja oli 16. Kilpailua opiskelijoista siis riittää valtakunnallisesti ja asioita tulee tehdä tietyllä tapaa, jotta opiskelija löytää opintopolkunsa Alajärvelle.
Kalijärvi kertoo, että on itse tehnyt opetusta koskevan nettisivun ja huolehtinut sivun optimoinnista. Tietojenkäsittelyoppia opiskelleelta AMKn tradenomilta sekä sivun optimointi onnistuneesti että opiskelijoiden opettaminen onnistuu, vaikka hän tällä hetkellä toimiikin päätyönään JAMIn tietohallintopäällikkönä.