ETELÄ-POHJANMAAN aluevaltuusto hyväksyi hyvinvointialueen kiinteistöstrategian kokouksessaan 17. huhtikuuta. Kiinteistöstrategia on kuvaus niistä keinoista, joilla hyvinvointialueen kiinteistöjen omistamista, ylläpitoa ja käyttöä kehitetään. Kiinteistöstrategian on laatinut luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista koostuva työryhmä.
Aluevaltuustossa todettiin, että yhteinen tahtotila on tulevaisuudessa vähentää kiinteistömassan määrää. Aluevaltuusto evästi aluehallitusta ottamaan pitkät vuokrasopimukset tarkasteluun.
ALUEVALTUUSTO käsitteli sosiaalista luototusta ja hyväksyi sen käyttöönoton lain mukaisesti 1. elokuuta mennessä. Sosiaalinen luototus on hyvinvointialueen myöntämä edullinen laina, joka on tarkoitettu pienituloisille ja vähävaraisille henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta saada muuta luottoa kohtuullisin ehdoin. Hyvinvointialue voi myöntää sosiaalista luototusta esimerkiksi kriisitilanteiden ratkaisuun, velkakierteen katkaisemiseen sekä välttämättömiin hankintoihin. Aiemmin palvelu on ollut kuntien vapaaehtoinen palvelu, nyt se siirtyy hyvinvointialueille lakisääteisenä. Etelä-Pohjanmaan kunnissa se ei ole vielä ollut käytössä.
Luoton saamiseksi tulee olla laskennallista maksukykyä, eli mahdollisuuksia maksaa luotto takaisin tulevaisuudessa. Sosiaalisen luoton vähimmäismäärä on 300 euroa ja enimmäismäärä 5000 euroa. Luottohakemukset käsitellään hyvinvointialueen työikäisten sosiaalipalveluissa.
SOSIAALIHUOLLON toimintaohje asiakasmaksujen kohtuullistamisesta ja perimättä jättämisestä hyväksyttiin niin ikään. Maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin sen periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.
Vastaavilla perusteilla hyvinvointialue voi päättää jättää perimättä tai alentaa myös sosiaalihuollon tasasuuruisia asiakasmaksuja, joita ovat esimerkiksi lyhytaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen, päivätoiminnan ja turvapalvelulaitteiden maksut.
Toimintaohjeeseen on koottu periaatteet, joiden kautta palveluita käyttävä asiakas tai hänen asioidenhoitajansa pystyy hakemaan maksuihinsa alennusta tai maksuvapautusta. Toimintaohje turvaa hyvinvointialueen palveluita käyttävien asiakkaiden yhdenmukaisen kohtelun ja antaa selkeän toimintamallin tilanteisiin, joissa asiakkaan maksukyky on heikentynyt.
Luitko jo nämä