Yli puolet suomalaisista kannattaa pyörässä kiinteästi palavaa ajovaloa

Ennakointi ja turvavarusteet, kuten kypärä ja talvirenkaat, turvaavat pyöräilijän matkaa talvella. Nina Mönkkönen / Liikenneturva
Ennakointi ja turvavarusteet, kuten kypärä ja talvirenkaat, turvaavat pyöräilijän matkaa talvella. Nina Mönkkönen / Liikenneturva
Julkaistu:
Kategoria:
Aihe:

Liikenneturvan marraskuussa toteutetun kyselyn* mukaan 56 prosenttia suomalaisista koki, että pyöräilijöiden ajovalon pitäisi olla kiinteästi palava, ei vilkkuva. Vilkkuva ajovalo jakoi kansalaisten mielipiteet lähes kahtia: toisia vilkkuva ajovalo häiritsee tai ärsyttää ja toisia taas ei.

– Liikenneturva suosittaa yhtäjaksoisesti palavia pyöränvaloja vilkkuvalojen sijaan. Vilkkuva etuvalo ei tue pyöräilijän turvallista ajamista, sillä se valaisee huonommin pyöräilijän reittiä kuin kiinteästi palava valo. Vilkkuvaa valoa liikenteessä käytetään suuntamerkissä ja pahimmillaan vilkkuvalo voi jopa aiheuttaa jollekin migreenikohtauksen, valaisee Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Pyöräillessä on hämärän ja pimeän aikaan käytettävä valoja: eteenpäin vaaleaa ja taakse punaista valoa. Pyörän valot auttavat sekä pyöräilijää näkemään että myös näkymään muille.

Punainen takavalo koetaan tarpeelliseksi

Pyöräilijän valot voi kiinnittää joko pyöräilijään tai pyörään. Hieman alle puolet kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että pyöräilijän otsavalo häikäisee enemmän kuin pyörään kiinnitetty valo.

Myös punaisen takavalon merkitys tunnustettiin, sillä 80 prosenttia vastaajista koki sen tarpeelliseksi pyöräillessä.

– Valon vähetessä myös näkeminen ja muille näkyminen vähenevät. Pimeällä pyörän selässä liikenteessä kohdataan samoja riskejä kuin valoisalla. Tehokaskaan valojen käyttö ei takaa päivänäkyvyyttä, mutta kunnolliset pyörän valot ovat ehdottoman tärkeät, Piippa painottaa.

Miten pyöräilijä voi ennakoida ja varautua talvikelissä?

Autoilijoita muistutetaan usein kelin huomioimisesta sekä ajonopeuden ja turvavälien sovittamisesta olosuhteisiin. Sama viesti pätee myös pyöräilijään. Sopivalla tilannenopeudella äkillisiä tilanteita on mahdollista välttää. Moni talvipyöräilyonnettomuus on väylän liukkaudesta tai epätasaisuudesta johtuva kaatuminen.

Pyöräteiden kunnossapito kuuluu tienpitäjälle, joka voi olla kunta tai valtion teillä ELY-keskus. Palautetta esimerkiksi liukkaudesta tai auraamattomista pyöräteistä voi antaa kunnan palautejärjestelmän tai Liikenteen Palauteväylän kautta.

– Talvella pyörään kannattaa vaihtaa talvirenkaat. Ennen jokaista matkaa on hyvä myös varmistaa pyörän etu- ja takavalojen toiminta, suunnata etuvalo alaviistoon sekä tarkistaa omat ja pyörän heijastimet. Sopivan lämmin talvivaatetus pyöräilyyn löytyy kokeilemalla, Leena Piippa luettelee.

Viisi vinkkiä pyöräilyyn talvisessa säässä:

  1. Seuraa sää- ja kelitiedotuksia. Varustaudu kelin mukaan. Erittäin huonolla ajokelillä mieti myös vaihtoehtoisia kulkutapoja.
  2. Ehkäise liukkaudesta tai pimeydestä johtuvia vaaratilanteita ennakoivalla ja rauhallisella ajotavalla.
  3. Muista hämärässä ja pimeällä vaalea etuvalo ja punainen takavalo. Suuntaa etuvalo niin, ettet häikäise muita.
  4. Varmista hyvä näkyvyys: värikäs vaatetus yhdistettynä heijastimiin auttaa pyöräilijää näkymään.
  5. Muista turvavarusteet: Käytä kypärää ja talvella talvirenkaita. Nastarenkaat lisäävät pitoa jäisillä keleillä.


*Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista liikenteen eri ilmiöihin marraskuussa 2022. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1113 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti