Härmän Liikenne toimii nyt myös Alajärvellä

Härmän Liikenne järjesti avoimien ovien tilaisuuden, jossa esiteltiin yrityksen uusia toimitiloja Alajärvellä sekä kalustoa. Yrityksen toiminnasta kertoivat Johannes Herttola (vas.), Iina Peura ja Juha Koivumäki.
Julkaistu:
Kategoria:
,
Aihe:

Ympäristöasiat kiinnostavat yhä useampaa asiakasta

Yritys vastasi kuljetuksista jo viime lukuvuoden välikilpailutuksen merkeissä. Kauhavalla pääpaikkaansa pitävä Härmän Liikenne hankki keväällä Kuopiontien varrelta omistukseensa hallin, jonka pihassa säilyttää autoja, ja johon saneerattiin ajanmukaiset taukotilat kaikille kahdeksalle Alajärvellä toimivalle kuljettajalle. He ovat kaikki alajärveläisiä.

–Ajamme lisäksi Seinäjoen paikallisliikennettä, koululaisajoja ja palveluliikennettä Ylistarossa, Peräseinäjoella ja Alahärmän, Ylihärmän sekä Kauhavan alueella. Tärkeä osa toimintaamme ovat myös tilausajot, joihin haluamme panostaa. Kaikkiaan sekä autojen että kuljettajien määrä on noussut Alajärven myötä yli sadan, kertoi Härmän Liikenteen myyntipäällikkö Iina Peura.

Kilpailu ajoista on kovaa.

–Me satsaamme laatuun ja meille imago on tärkeä, Peura totesi.

–Meillä voi matkustaa perinteesesti, pramiasti ja herraskaasesti. Herrraskaasesti-tason autoissa on kaikki mukavuudet ja lisäksi kokoustilat.

Myös ympäristöystävällisyys on ollut osa yrityksen arvomaailmaa jo yli 10 vuoden ajan. Viimeiset kolme vuotta sillä on ollut Sustainable Travel Finland -sertifikaatti.

–Se on sitä tulevaisuutta. Kuljetusalan päästöihin tullaan varmasti puuttumaan jatkossa kovemmalla kädellä, joten haluamme tehdä asioita jo etukäteen. Meillä vastuullisuutta on esimerkiksi se, että autojen tyhjäkäyntiaikoja sekä polttoaineen kulutusta seurataan ja taloudellisimmat ajajat palkitaan vuosittain.

Ympäristöasiat nousevat asiakkaiden toiveisiin yleisesti jo Etelä-Suomessa, mutta hypetys lisää kysymyksiä kaikkialla maassa. Myös kuntien kilpailutuksissa päästöasiat huomioidaan.

–Asiakkaamme voivat halutessaan valita ajolleen polttoaineeksi Neste MyDieselin, joka on valmistettu ruokajätteistä. Se on tällä hetkellä puhtainta polttoainetta, jos huomioidaan kaikki tekijät, myös sähköautoiluun verrattuna. Meillä on siitä hyvät käyttökokemukset.

Viime ajat ovat olleet autoalalle koettelevia.

–Polttoaineen hinnoissa senttienkin korotukset tuntuvat, kun autoja on paljon ja polttoainetta ostetaan kerralla suuria määriä, Peura toteaa. Härmän Liikenteessä uskotaan kuitenkin valoisampaan tulevaisuuteen.

–Pohjan on oltava niin luja, että tällaisista vaihteluista pääsee yli, vaikka ne olisivat koviakin.

YKSI henkilökuljetusalan haasteista on jo nyt eteläisemmässä Suomessa työvoiman puute; vuoroja joudutaan jo perumaan, koska kuljettajia ei ole.

–Meillä on ollut hyvin osa-aikaista reserviä, joten vielä on selvitty hyvin, mutta kyllä se on tosiasia, että nuorta väkeä täytyy saada ratin taakse, Peura pohti.

Tunnettuus lisäisi varmasti kiinnostusta, uskoo liikenne-esimies Johannes Herttola.

–Nuoret eivät esimerkiksi tiedä, millaista palkkaa alalla linja-auton ratista saa. Asiakaspalvelu saattaa jännittää, mutta ystävällinen asenne ja tervehtiminen riittävät alkuun. Ja rekalla ajoon verrattuna on se hyvä puoli, että kuorma kävelee itse kyytiin ja kyydistä pois. Toinen se, että saa useimmiten nukkua omassa sängyssä.

Hän ajaa itse yhtä linjaa toimistotöiden ohella. –Tykkään ajohommista ja etenkin lasten kanssa työskentelystä. Heillä on hyvät jutut.

Samaa mieltä on Kauhavalta kotoisin oleva kuljettaja Juha Koivumäki, joka ajaa pääasiassa Seinäjoen seudulla.

–Etenkin pieniltä koululaisilta palaute tulee suoraan. He ovat kiinnostuneita tekemisestäni ja kyselevät ja joskus näytänkin ”taikatemppuja” millaisia toimintoja autossa on.

Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että koulubussin kuljettaja on yksi lapsen arjen tärkeistä aikuisista.

KOIVUMÄKI vaihtoi turvallisuusalalta bussin kuljettajaksi, koska kaipasi vaihtelua, ja korona-aika herätti huomaamaan, ettei ole hyvä, jos kaikki on yhden kortin varassa.

–Tein tutkinnon Sedussa ja pääsin Härmän Liikenteeseen työharjoitteluun. Tykkään, että täällä voi tehdä monenlaista; paikallis- ja palveluliikennettä, tilaus- ja koululaisajoja.

–On myös heitä, jotka haluavat ajaa vain tiettyä reittiä, ja sekin on ok, Herttola huomautti.

Bussinkuljettajan ammatti sopii myös naisille.

–Meillä on paljon naisia töissä ja enemmänkin voisi olla, Iina Peura totesi.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti