Taksiyrittäjä valaisee faktoja mieltä kuohuttavien muutoksien takana

Vimpeliläinen Marko Arpala on Keskustaksi Oy:n palveluntuottaja. “Keskustaksi on taksiyrittäjien omistama yhtiö, ja sillä on aito halu kehittää taksiliikennettä tasapuolisesti niin pienissä kuin suuremmissa kunnissa. Yhteistyö vahvasti eteenpäin pyrkivän välitysyhtiön kanssa antaa uskoa tulevaisuuteen”, hän sanoo.
Vimpeliläinen Marko Arpala on Keskustaksi Oy:n palveluntuottaja. “Keskustaksi on taksiyrittäjien omistama yhtiö, ja sillä on aito halu kehittää taksiliikennettä tasapuolisesti niin pienissä kuin suuremmissa kunnissa. Yhteistyö vahvasti eteenpäin pyrkivän välitysyhtiön kanssa antaa uskoa tulevaisuuteen”, hän sanoo.
Julkaistu:
Kategoria:
Aihe:

TAKSIALAN turbulenssi on saanut asiakkaat enemmän tai vähemmän hämilleen. Kauppakyyti oli ennen tilattavissa ”tuosta nuon vaan”. Nyt kyytiä ei välttämättä löydy, yön myöhäisistä tunneista nyt puhumattakaan.

Taksiliikennelaki muutti taksiyrittäjän arkea siinä missä Kelan korvaamiin kyyteihinkin kohdistuneet uudistukset.

–Taksiliikennelain muuttuessa loppui päivystysvelvollisuus. Yrittäjän näkökulmasta ajateltuna se on ollut inhimillinen muutos. Itse muistan liiankin hyvin miltä tuntui hypätä maanantaiaamuna auton rattiin, kun oli ajanut kyytejä seitsemän päivää aamusta iltaan ja takana vielä viikonloppupäivystys. Useinkin kävi mielessä, että nyt pitäisi olla nukkumassa, eikä ajossa, sanoo vimpeliläinen taksiyrittäjä Marko Arpala.

–Asiakkaan näkökulmasta päivystysvelvollisuuden loppuminen on hankaloittanut taksin saantia erityisesti viikonloppuöisin. Harva taksiyrittäjä jaksaa päivystää kyytejä seitsemän päivää viikossa. Minun neuvoni onkin, että kyyti kannattaa tilata etukäteen. Jos tiedät, että olet lähdössä hyppyylle, niin kannattaa ottaa yhteyttä taksiyrittäjään ja sopia kyydeistä hyvissä ajoin.

Arpala muistuttaa, että taksiliikennelain muutoksen myötä taksiliikennelupa on helppo saada, kun lupien määrää ei enää säännöstellä.

–Taksinkuljettajista on huutava pula, kuten myös tuuraajista. Lähitulevaisuudessa suuri joukko yrittäjiä on eläköitymässä ja uusia yrittäjiä tarvitaan.

ARPALA kertoo, että Kelan korvaamat kyydit välitetään tuntia ennen kyydin alkua. Näin on ollut jo pitkään. Koska Kelan korvaamien kyytien liikevaihto on useimmille yrittäjille välttämätön, ei monikaan yrittäjä halua sopia ennakkoon lyhyttä kyytiä, varsinkaan aamun ja aamupäivän ajalle. Se, että kyydit jaetaan autoilijoille vasta tuntia ennen lähtöaikaa, mahdollistaa kyytien tehokkaan yhdistelyn. Yhdistely puolestaan vähentää yhteiskunnalle aiheutuvaa kulua Kelan korvaamista kyydeistä

–Se, että yrittäjä on mukana ajamassa Kelan korvaamia kyytejä, ei estä ajamasta muita kyytejä päiväsaikaan. Taloudellisista syistä moni kuitenkin niistä kieltäytyy, sanoo Arpala.

–Jos tarvitset vaikkapa kauppaan kyyditystä, reissu kannattaa ajoittaa iltapäivään. Silloin on yleensä Kelan kyyditykset jo ajettu, ja todennäköisyys saada taksikyyti on paljon suurempi kuin aamupäivästä.

NIIN MONTA mielipidettä ja näkökulmaa kuin on taksialan yrittäjää ja asiakastakin. Ainoa asia, mikä on pysyvää, on muutos. Niin tässäkin asiassa. Nykyisiin ja tuleviin säädöksiin vaikuttavat pitkälti myös maailman tilanne, joten mahdollisiin tuleviinkin muutoksiin kannattaa varautua. Niin asiakkaan kuin taksiyrittäjän on vain luovittava tässä alati muuttuvassa maailmassa.

Taksintilaajan muistilistaan onkin hyvä kirjoittaa itselleen seuraavat asiat:

Muista ennakointi! Jos mahdollista, tilaa kyydit etukäteen.  

Tallenna puhelimeen paikallisten taksiyrittäjien numerot.

Jos et ole ennakoidusti sopinut taksikyytiä, älä laske varman kyydin varaan. Varasuunnitelma on aina hyvä olla olemassa.

Muista, että taksiyrittäjyys voi olla mahdollista myös sinulle.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti