Suuren kysynnän vuoksi öljylämmittäjä saa nyt kuitenkin varautua odottamaan toimitusta tavanomaista paria päivää kauemmin. Välikankaalla on puhelin soinut tilauksia viikon aikana niin, että kuljetuksiin on lisätty kapasiteettia.
–Normaalisti liikennöimme kymmenellä säiliöautoyhdistelmällä, mutta nyt olemme ottaneet yhdennentoista auton käyttöön, Heikkilä sanoo.
Kohonnut öljyn maailmanmarkkinahinta ja euron laskenut kurssi nostivat tällä viikolla lämmitysöljyn litrahintaa toistakymmentä senttiä. Ovatko pohjalaiset ryhtyneet ennakoimaan hinnan nousua ja hamstraamaan lämmitysöljyä? Sitä Sanna Heikkilä ei osaa varmasti sanoa, mutta uskoo monen täyttäneen säiliönsä varmuuden vuoksi.
Järviseutu on Välikankaalle tärkeää markkina-aluetta.
–Yhden säiliöautoyhdistelmän asemapaikka on Evijärvellä ja se palvelee ympäri Järviseutua, Heikkilä kertoo.
Kaikki Välikankaan autot kulkevat sataprosenttisesti jätteistä ja tähteistä valmistetulla Nesteen uusiutuvalla dieselillä.
Suomessa on noin 130 000 aktiivisessa käytössä olevaa öljylämmitteistä pientaloa. Lämmitysöljyn hinnasta suuri osa on veroa, ja veronkorotukset ovat tasaisesti nostaneet hintaa viime vuosina. Lisäksi öljylämmittäjän lompakolle käyvät kalliiksi ympäristövelvoitteet.
–Uusiutuvan polttoaineen osuutta kasvattava sekoitevelvoite nosti lämmitysöljyn hintaa vuodenvaihteessa, Heikkilä mainitsee.
Huoltovarmuuskeskuksen tiedotteen mukaan maamme varautuminen ja huoltovarmuus ovat hyvällä tasolla. Suomi on energian suhteen vähemmän riippuvainen Venäjästä kuin Keski- ja Etelä-Eurooppa. Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti maassa on oltava viiden kuukauden normaalia kulutusta vastaavat määrät tuontipolttoaineita.
Sähkön nettotuonnista Venäjän osuus oli viime vuonna kolmannes, jota voidaan korvata tuonnilla Ruotsista ja Virosta sekä omalla sähköntuotannolla. Pandemia-aikana nähtiin, jotta ruokaa riittää kaupoissa. Ainoastaan hamstrauksella saatetaan aiheuttaa hetkellisiä tuotepuutteita, ja siksi hamstrausta olisi eri tilanteissa syytä välttää.
Tapani Tyynelä