Evijärveläislähtöinen puuartesaani Matti Söderkultalahti sai Lokal Helsingin tunnustuksen

Evijärveläislähtöinen Matti Söderkultalahti sai huomionosoituksen äänekkäistä, omintakeisista ja rohkeista artesaanipuutöistään. Kuvat: Mikko Joona

DESIGN-LIIKE Lokal Helsinki on palkinnut evijärveläislähtöisen, Mathildedalin ruukkikylässä asuvan ja työskentelevän puuartisaani Matti Söderkultalahden vuoden 2021 Tunnustuslahjan saajaksi.

Lokal Helsinki jakoi Tunnustuslahja-huomionosoituksen nyt toisen kerran. Vuosittain jaettavalla huomionosoituksella halutaan kunnioittaa käden taitoja, tekijöiden näkemyksellistä osaamista sekä rohkaista uusia toimijoita taidekäsityön alueella.

–Söderkultalahden työt ovat äänekkäitä, omintakeisia ja rohkeita. Eräänlaisia ylistyksiä puulle materiaalina, sen sielulle. Lopputulos on usein niin luonnollinen ja harmoninen, että sitä katsoessa unohtaa ne loputtomat tunnit, jotka esineen työstäminen on vaatinut. Teosten voisi olettaa sellaisenaan kasvavan luonnossa, tuomaristo perusteli valintaansa.

Vuoden 2021 tuomaristoon kuuluivat Fashion Finlandin päätoimittaja ja liiketoimintajohtaja Sami Sykkö, stylisti ja podcast-juontaja Kirsikka Simberg, yrittäjä ja kirjailija Saku Tuominen sekä lääkäri ja kirjailija Emilia Vuorisalmi.

Tunnustuslahja on arvoltaan tuhat euroa.

Kunniamaininnat saivat Söderkultalahden lisäksi keraamikko-muotoilija Nathalie Lautenbacher ja ja taiteilija Veera Kulju.

VUONNA 1978 syntynyt Söderkultalahti kertoo, että hän on erikoistunut tuoreen puun sorvaukseen.

–Työni ovat jatkuvia variaatioita samasta teemasta, hän toteaa. –Innostuin puusta alle kouluikäisenä, ja puunsorvauksen löysin 16-vuotiaana ammattikoulussa. Tutkin silloin paljon keramiikkaa eri kulttuureista ja eri aikakausilta. Ihailin suuria keraamisia ruukkuja ja ihmettelin, miksei puusta tehdä vastaavia voimakkaita ja puhuttelevia muotoja.

Hänen mukaansa syynä tähän oli se, että Suomessa nämä vaativat tekniikat oli melkein täysin unohdettu, eikä niitä opetettu missään. Sen takia hän alkoi opetella näitä menetelmiä itse.

–Tuoreen puun käsinsorvaus perustuu täysin siihen, että valmis työ muotoutuu materiaalia poistamalla erilaisilla taltoilla. Huonon kohdan tilalle ei voi liimata uutta palaa, eikä myöskään tekijän teknistä virhettä voi paikata uudella palalla puuta.

Se kertoo hänen mielestään tekniikan haastavuudesta. Virheisiin ei ole varaa, koska niitä ei voi korjata mitenkään.

–Huonosti tehtyä muotoa tai huonoa työkalun käsittelyä ei voi pelastaa hiomalla, hän sanoo.

SÖDERKULTALAHDEN työskentely on hyvin materiaalilähtöistä, ja teosten koko riippuu täysin materiaalista eli puiden koosta ja niiden kunnosta. Materiaali tulee usein rakennusten alta poistettavista puista, tuulenkaadoista tai ongelma- ja pihapuista.

–Joskus kierrän sahoja ja kaatopaikkoja etsien sieltä sopivia puunrunkoja. Käytän aina tuoretta puuta, koska siinä on kaikki jännite, elämä sekä puun tahto jäljellä, hän kertoo.

–Työskentelyni puun kanssa on hyvin vuorovaikutteista. Työn edetessä siitä tulee esiin joko miellyttäviä tai vähemmän miellyttäviä asioita. Käytän materiaalin, joka ei kelpaa huonekalupuusepälle, tai jota ei kannata jalostaa sahatavaraksi. Käytän töissäni suuret oksat, väriviat ja jopa halkeamat osana työtä. En näe niitä vioiksi vaan mahdollisuudeksi.

Teokset tehdään täysin valmiiksi tuoreesta puusta ja se, mitä esineelle tapahtuu puun kuivuessa, on merkittävä osa prosessia.

–Tiedän, miten materiaali muotoutuu kuivuessaan, mutta silti en voi täysin tietää, miltä lopullinen teos näyttää. Ruukkuni ovat veistoksiani. Tavoitteenani on tekninen täydellisyys yhdistettynä täydelliseen muotoon.

Söderkultalahti kertoo, että hänen töidensä keräilijät ovat sanoneet niiden katsomisen tai koskettamisen rauhoittavan.

–Toivon, että ihmiset näkevät töissäni ensisijaisesti nämä henkiset ominaisuudet.

MATTI Söderkultalahden teoksia on esillä Glasshouse Helsingin galleriatilassa, Onoman joulunäyttelyssä aina tämän vuoden loppuun saakka.

Mainos

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti