Vielä kisan avauspäivänä perjantaina tilanne näytti erilaiselta.
Hautamäki ja Juntunen olivat rallin ensimmäisellä erikoiskokeella
viidensiä.
–Ajo oli todella huonoa ja jotenkin kulmikasta. Kaksi seuraavaa
erikoiskoetta olivat jo ajollisesti ihan ok, mutta eroa oli aika paljon
kärkeen, Hautamäki kuvaili.
Avauspäivänä luokan johtoon kiihdytti odotetusti Esapekka Lappi.
Ammattikuljettaja vei kisaa selkeällä erolla muihin. Mestaruustaistelun
kannalta huomion arvoista oli se, että välimatkaa Jaro Kinnusen ja
Tuukka Shemeikan autokuntaan oli kertynyt 26,1 sekuntia. Myös mitaleille
mielivä kaksikko Anssi Rytkönen-Juho-Ville Koskela oli edellä.
–Anssin vauhtiin päästiin jo kakkoselta alkaen hyvin, mutta Jaro alkoi
olla karussa, Hautamäki kertasi.
Yön yli nukuttuaan kilpailijat jatkoivat kuuden erikoiskokeen pituisen
lenkin kantahämäläisillä teillä. Mutkia ja korkeuseroja oli tarjolla
ehkä jopa enemmän kuin kauden aiemmissa kilpailuissa.
Sääkin toi joukkoon oman mausteensa. Rankka vesisade pehmensi teitä,
mikä pisti kaluston ja miehistöt koville. Ankarimmin tämän kokivat
Rytkönen ja Koskela. Kaksikko poistui vauhdilla tieltä päivän toisella
erikoiskokeella ja vaikka matka jatkui, joutui autokunta
renkaanvaihtotöihin.
Näin kärkikolmikon muodostivat Lappi, Kinnunen ja Hautamäki. Erot olivat
vakiintuneet, joten edes Lapin pyörähdys viimeisellä erikoiskokeella ei
muuttanut asetelmia. Vielä.
– Vauhti parani loppua kohti. Vaikka erot olivat eteen ja taakse selvät,
ajettiin kuitenkin kunnolla loppuun saakka, koska silloin helposti
lipsahtaa, jos alkaa liikaa varmistella, Hautamäki järkeili.
Kolmas sija näytti siis vielä maalijuhlallisuuksissa viikonlopun
tuloksena. Jälkikatsastuksessa Kinnusen auton imuilman kuristin
havaittiin kuitenkin sääntöjen vastaiseksi.
–Uskon kyllä, että teko ei ollut heiltä tahallinen. Kysymys on millin
erosta, joten sellainen virhe voi helposti käydä, Hautamäki arveli.
Pistetilanteen kannalta ero venähti, kun Kinnusen autokunnan suoritus
hylättiin. Kauden viidestä kilpailusta huonoin tulos putoaa pois. Tosin
jos suoritus hylätään, sen nollatulos jää loppupisteisiin.
Siitä huolimatta mitaleita ei vielä ole jaettu. Viimeisen osakilpailun
pisteet lasketaan jokaisen loppupisteisiin. Näin jännitys säilyy
syyskuun puolivälissä ajettavaan finaalikilpailuun saakka.
–Meillä on nyt 14 pisteen johto ennen viimeistä osakilpailua.
Kokkolassa jaetaan kuitenkin korotetut pisteet, joten voittajalle on
siellä jaossa peräti 34 pistettä. Jos me keskeyttäisimme, saattaisimme
jopa jäädä kokonaan ilman mitalia, joten mitään ei ole vielä ratkaistu.
Kaikki on yhä täysin auki, Hautamäki muistutti.
Niinpä taktiikka on jo tässä vaiheessa selvä. Kokkolassa ei ole varaa
varmistella.
– Siellä on päästävä heti ykköseltä alkaen kunnon vauhtiin. Auto on
varmasti syytä käyttää ainakin tehodynamometrissä ennen kilpailua, jotta
saadaan varmistus, että kaikki tehot ovat vielä tallella, Hautamäki
suunnitteli,
Hautamäen ja Juntusen kakkossija piti kaksikon edustaman Porvoon
Autopalvelun tiimien mestaruussarjan kärkikamppailussa mukana.
–Jaron hylkäys oli myös tiimipisteiden kannalta harmittava juttu, koska
myös hän edusti Porvoon Autopalvelua. Toisaalta eroa johtavaan tiimiin
on vähän, joten sielläkin kaikki on viimeisen osakilpailun varassa,
Hautamäki huomautti.
Jari Kohonen