• Sähköautojen latauspiste S-ryhmään kuuluvassa Järvenpään Prismassa.

Jääkö Lappajärvi viimeiseksi sähköautojen latauspisteverkostossa?

S-RYHMÄ rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattavaa sähköautojen latauspisteverkostoa. Joko Lappajärven vuoro tulee pian, Osuuskauppa KPO:n ABC-ryhmänjohtaja Pekka Kujala?

–En uskalla sanoa, koska asia on niin uusi. Ensin rakennamme liikenteellisesti parhaiten sijaitseville paikoille, hän vastaa.

Kokonaan Lappajärvellä ei Kujalan mukaan tarvitse luopua toivosta.

–Suunnitelmissamme on selvittää latauspisteiden rakentamista koko verkostomme osalta, Kujala toteaa. 

SÄHKÖAUTOILIJAT RY:N tarjoaman kartan mukaan ajoneuvon latauspisteitä on Alajärvellä kuusi kappaletta sekä kaksi Vimpelissä, Kaustisella ja Kauhavalla. Täyssähköauton omistavan kesäasukkaan mukaan pikalatauspisteen puute Lappajärvellä laskee matkailun verotuloja ja kunnan imagoa.

–Totta hemmetissä sillä on jo vaikutusta matkailuun, sanoo lappajärveläinen kesäasukas, joka lataa sähköautoaan Evijärvellä.

–Samoin mielikuvaan Lappajärvestä — eikä ainakaan myönteisesti, säestää hänen miehensä.

–Meillekin on sanottu, että menkää Nykälään golfklubille lataamaan, mutta siellä lataaminen kestäisi varmaan jotain kolme päivää.

TÄYSSÄHKÖAUTOLLE hidasta vaihtovirtaa tarjoavista AC-latauspisteistä eli 22 kW:n latauspisteistä ei ole paljon iloa.

Riippuen auton oman laturin tehosta täyssähköauto saa sellaisesta kahvitauon aikana irti 10–20 kilometriä toimintamatkaa. Samassa ajassa pikalatauspisteestä irtoaa sen sijaan jopa 200–300 kilometrin toimintamatka.

Traficomin tilastojen mukaan Etelä-Pohjanmaalla on vuoden alkupuoliskon aikana ensirekisteröity 101 sähköistä henkilöautoa. Sähköautojen myyntivauhti on yli kaksinkertaistunut, sillä viime vuonna määrä oli 91 ja toissa vuonna 32.

Vuonna 2030 Suomen autokanta on arviolta kolme miljoonaa, joista vähintään kuudesosa eli yli puoli miljoonaa sähköautoja tai ladattavia hybridejä.

Autojen latausnopeuksissa on suuria eroja, joten minuuttilatauksissa joku voi maksaa latauksesta tuplasti enemmän kuin nopeasti lataavan auton omistaja. Monet lataavat sähköautoa kotona yön aikana, mutta läheskään kaikille tämä ei ole mahdollista.

Sähköautoilun edistäminen kaipaisi tehokasta julkista latausverkostoa. Eivät enkelitkään ilman siipiä lennä.

Tapani Tyynelä

Jaa juttu: