• Kuva: Dreamstine

Luontoliikunnasta iloa kesään

LOMALLA pääsee irtautumaan arjen rutiineista ja usein säännölliset liikuntaharrastuksetkin ovat tauolla. Kesätauko työstä ja harrastuksista tekee hyvää, mutta lomallakin kannattaa liikkua. Katso Selkäliiton muistilista kesäliikuntaan.

Kesä on mitä otollisinta aikaa liikkua monipuolisesti ja kokeilla uusia tapoja liikkua. Kesäinen luonto tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet ulkoliikunnan harrastamiseen. Luonnossa voi liikkua täysin ilmaiseksi ja hyödyntää esimerkiksi erilaisia metsämaastoja, luonnonvesiä ja pururatoja. Kesä onkin hyvää aikaa tutustua uusiin lajeihin ja löytää itselleen uusi harrastus.

–Luonnossa liikkuminen on hyvä keino ylläpitää tai parantaa kuntoa sekä edistää selän hyvinvointia. Vaihtelevassa maastossa eteneminen vaatii enemmän lihastyötä ja liikehallintaa ja on siksi hyvä harjoitusmuoto, Selkäliiton liikuntatoiminnan koordinaattori Hanna Kääriäinen kertoo.

Sen lisäksi, että luonnossa liikkuminen aktivoi kehon lihaksia eri tavalla kuin tasaisella alustalla liikkuminen, luonto auttaa rentoutumaan ja palautumaan stressistä. Liikkuessa pääsee nauttimaan maisemista, luonnonäänistä sekä tuoksuista ja samalla voi tarkkailla eläimiä ja kasveja.

Nauti kävelystä

Perinteinen kävelylenkkeily on aikuisväestön keskuudessa harrastetuin liikuntamuoto, ja se on myös yksi mieluisimmista tavoista liikkua luonnossa. Lajin pariin pääsee jo kotiovelta. Kävely pitää selän ja vartalon lihakset aktiivisina ja tehostunut hengitys sekä käsien ja jalkojen myötäliikkeet ylläpitävät tai parantavat selkärangan liikkuvuutta. Kävelyä voi harjoitella nousujohteisesti eli kävelymatkaa ja -nopeutta voi vähitellen lisätä.

Vaihtelevuutta ja tehoa kävelyyn saa myös esimerkiksi porrasharjoittelulla. Portaiden nousu kehittää tehokkaasti jalkojen lihasvoimaa ja parantaa kestävyyttä ja hapenottokykyä. Portaita löytyy useilta ulkoliikuntapaikoilta.

Muistilista kesäliikuntaan

-Hyödynnä paikkakuntasi ulkoliikuntapaikkoja ja -maastoja. Ulkona liikkuminen on ilmaista ja virkistää mieltä.

-Liiku kävellen. Käytä portaita, kävele kauppaan tai tutustu lomakohteeseen jalkaisin.

-Nauti kiireettömyydestä, älä stressaa liikunnasta. Peruskunto ei muutaman kevyemmän viikon aikana katoa.

Selkäliitto

Jaa juttu: