Veden päällä kelluva kesäparatiisi on kenen tahansa vuokrattavissa. Sen asemapaikka on Lappajärven golfkentän ranta. Kipparina toimii Lakis Oy:n Jouni Niemelä, joka huolehtii myös varauksista. Niitä voi tehdä facebookin kautta tai puhelimitse.
Jamitar on tiettävästi suurimpia Suomen sisävesillä liikkuvia saunalauttoja. Varusteluun kuuluvat alakerrassa lasitettu terassi, sauna, suihkut, wc, keittiö, grilli ja karaokelaitteet. yläterassilla voi paistatella oleskelusohvilla tai vetäytyä aurinkovarjon alle.
PROJEKTI on työllistänyt pääasiassa JAMIn rakennus-, sähkö- ja automaatioalan ja jonkun verran myös muiden alojen opiskelijoita.
–Halusimme toteuttaa projektin, jossa voimme tehdä yhteistyötä alueen yritysten kanssa. Tästä meillä on kokemusta ennenkin: Lappajärven yksikkö on ollut rakentamassa muun muassa kunnan rivitaloa, kertoo rehtori Matti Väänänen.
Lautan keskusmökin rungon materiaaliksi valittiin CLT eli ristiin liimattu massiivipuuelementti. Elementit toimitti HOISKO CLT Alajärveltä. Muita paikallisia yhteistyökumppaneita ovat alajärveläiset Mäkelä Alu (lautan runkopalkit ja terassin kaiteet) ja Saltex (keinonurmi) sekä vimpeliläinen VPT-Keittiöt (kalusteet).
Arkkitehtikuvat piirsi nuori suunnittelija Juuso Horelli, jonka suunnittelema minitalo oli tuolloin juuri valittu Valkeakosken talonäyttelyn parhaaksi ja mieleenpainuvimmaksi kohteeksi. Rakennekuvat JAMIn opiskelijat piirsivät itse AutoCadilla.
–Suunnittelen pääsääntöisesti pientaloja. Mitoiltaan kohde vastaakin taloa. Suunnittelussa oli kuitenkin otettava huomioon sellaisia asioita, joita taloissa ei tarvitse miettiä, esimerkiksi se, paljonko rakennus saa painaa, missä on painopiste ja jakautuuko paino tasaisesti, listaa Horelli.
Rungon ulkomitat ratkaisi se, kuinka suuri oli suurin tehtaan valmistama elementti. CLT-levyt työstettiin oppilastyönä, jotta opiskelijat pääsivät harjoittelemaan työstöjä kovaa vauhtia suosiotaan kasvattavan CLT:n kanssa. Yleensä elementit työstetään tehtaalla.
–Olihan tämä persoonallinen projekti. On ollut opiskelijoille hienoa nähdä, miten projekti etenee ja tällainen erikoisuus valmistuu. Tosin varmasti välillä uskokin horjui, että tuleeko tämä valmiiksi, sanoo opettaja Juha Haapala.
SÄHKÖALAN opiskelijat saivat lautan sähköistyksestä erikoisen ja kiinnostavan haasteen ratkottavaksi. Opettaja Janne Timonen toteaa, että mitään ammattikoulun mittakaavassa normaalia ratkaisua lauttaan ei tullut.
Ensimmäinen haaste oli se, mistä sähkö saadaan. Opiskelijat asensivat akuston, joka ladataan aurinkopaneeleilla. Varajärjestelmänä on aggregaatti.
–Vaikka olen asentanut lukuisia aurinkosähköjärjestelmiä, minullekin tämä oli ensimmäinen akkutoiminen, niin kutsuttu off-grid-kohde. Kyllä siinä sai tarkasti ottaa selkoa, mikä kokoinen järjestelmä tarvitaan. Opettajakin oppi uutta, sanoo Timonen. –Vastaavanlaisia järjestelmiä rakennetaan nykyään mökeille, joten kyllä tämä oli opiskelijoille hyvä testipenkki.
Sähköä tarvitaan hyvin erilaisiin toimintoihin ja laitteisiin ohjaussähköstä ja valoista karaokelaitteisiin. Asennettavana oli siis järjestelmiä 12 voltista 230 volttiin.
–Oli otettava huomioon lautan liike ja tärinä sekä pienoisjännitejärjestelmien suhteen jännitteenalenemat.
LOPULLISESTI lautta koottiin vimpeliläisen konesuunnittelija Pentti Mustamaan hallissa ja osaamista hyödyntäen. Nyt JAMIn ja yhteistyökumppaneiden näyttävä lippulaiva voi lipua ylväänä Lappajärven kesään.
Väänänen on tyytyväinen ja ylpeä koulun aikaansaannoksista.
–Sitä ei uskokaan, miten monta yksityiskohtaa tällaiseen projektiin liittyy.