KORTESJÄRVEN alakoululaiset menestyivät mainiosti Kehittämiskeskus Opinkirjon ja Yksityisyrittäjäin säätiön järjestämässä, valtakunnallisessa Yritys hyvä 2021 -kilpailussa.
Lapsia ja nuoria yrittäjyyteen ja yrittelijäisyyteen kannustavaan kilpailuun osallistui tänä vuonna ennätykselliset 720 työtä. Kilpailussa valittiin 26 voittajaa esikouluikäisistä toisen asteen opiskelijoihin.
Kortesjärven yhtenäiskoululle tuli kilpailussa yksi voitto ja kaksi kunniamainintaa.
Kilpailuun osallistuttiin Suomen kouluista muun muassa kirjoituksilla, musiikkivideoilla, yritysideoilla ja peleillä. Ajankohtaisina ja tärkeinä teemoina lasten ja nuorten töissä näkyivät muun muassa kestävä tulevaisuus, kiertotalous, lukemisen ja kirjoittamisen merkitys sekä korona-ajan vaikutus nuorten mielenterveyteen. Voittajatöissä korostuivat yritteliäisyys, luovuus, rohkeat ideat ja vaikuttavat taidot.
Yksi suosittu tehtävänanto oli oman haaveammatin pohtiminen kirjoittamalla. Tästä aiheesta kirjoittivat myös kaikki Kortesjärven yhtenäiskoulun viidesluokkalaiset. Heistä Kusti Palomäki valittiin yhdeksi neljästä voittajasta kolmas–kuudesluokkalaisten yksilötöiden sarjassa ja Aino Aatsinki sai kunniamaininnan.
Palomäki kirjoitti haluavansa isona rajavartijaksi.
–Olen joskus halunnut päästä armeijaan töihin, ja ajattelin, että rajavartija on sellainen, missä saa kuljeskella metsässä, ja se on armeijan työ käytännössä, hän kertoo. –Olen joskus iskän kanssa puhunut rajavartijoista.
–Rajavartija unelma-ammattina oli varmasti aika erikoinen ja pomppasi varmaan senkin takia esiin, pohtii Palomäen ja Aatsingin opettaja Teija Viitala.
Aatsingkin haaveammattina on eläinlääkäri. Kirjoituksessaan hän pohti sitä, mitä eläinlääkärin arkeen kuuluu, sekä omia taitojaan, vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ammatinvalintaan liittyen.
–Koska tykkään eläimistä, hän perustelee mahdollista ammatinvalintaa.
Aatsinki kertoo kirjoittavansa koulun ulkopuolellakin jonkin verran, erityisesti päiväkirjaansa. Palomäki ei nykyisin juurikaan harrasta kirjoittamista vapaa-ajallaan, mutta hänkin on joskus pitänyt päiväkirjaa.
Viitalan mielestä hänen oppilaidensa kilpailutyöt olivat monipuolisia ja hyvin pohdittuja. Lapset olivat nähneet vaivaa niiden eteen.
–Ohjaajana en puuttunut sisältöön vaan katsoin oppilaiden kanssa yhdessä, että virkkeet ja välimerkit ovat oikein, jotta kirjoitelmat voitiin lähettää kilpailuun, hän kertoo.
TOISEN Kortesjärvelle tulleen kunniamaininnan sai pienryhmän tekemä muistipeli. Sen tarkoituksena oli auttaa oppimaan kellonaikoja, jotka ovat osalle oppilaista hankalia.
Lapset kuvasivat ja editoivat muistipelistä myös reilun minuutin mittaisen, tarinallisen mainosvideon, jossa lavasteina ja näyttelijöinä toimivat lego-palikat ja -ukkelit.
Pienryhmään kuuluivat kakkos–viidesluokkalaiset Sebastian Sobrie, Elias Kontiainen, Leevi Luoma, Annika Nevamäki, Justiina Teppo ja Kiia Kunnari. Koska lapset ovat eri-ikäisiä, yhteishenkeä luodakseen heidän opettajansa Johanna Tuomaala halusi, että kaikki osallistuvat muistipelin ja mainosvideon tekemiseen yhdessä.
–Kun lapset kuulivat, että he olivat menestyneet kilpailussa, kyllä heille tuli siitä aika iso onnistumisen kokemus. On tärkeää, että sellaisia tulee, Tuomaala kertoo.
–Oppilaat olivat yllättävän taitavia editoimaan videota. Tuntuu, että nykyään semmoista tietotaitoa löytyy pieneltäkin lapselta. Se oli aika helppoa heille.
KAIKILLE VOITTAJILLE ja kunniamaininnan saajille jaetaan yhteensä 12 750 euroa stipendeinä.
25. toukokuuta järjestetään Yritys hyvä -uutislähetys, jonka aikana esitellään kilpailun voittajatöitä ja paljastetaan voittajille myönnetyt palkintostipendit.
Voittajatöistä kootaan myös sähköinen julkaisu, jossa jokainen voittajatyö esitellään. Julkaisussa mainitaan myös nimellä kaikki kunniamaininnan saavat työt.