Alajärvi panostaa kaupunkimarkkinointiin

KAUPUNKI toteuttaa paluumuuttajakampanjan ja uusii kotisivunsa tarkoituksenaan vahvistaa positiivista kaupunkikuvaa.

Mahdollisia paluumuuttajia pyritään tavoittelemaan aikakauslehden tyyppisellä julkaisulla, joka lähetetään paikkakunnalta pois muuttaneille nuorille aikuisille sekä eläkeikää lähestyvälle väelle. Sama lehti jaetaan alueen kesäasukkaille postilaatikoihin ja kaupungin asukkaat voivat hakea sen paikallisista yrityksistä.

–Tavoittelemme tällä potentiaalisten paluumuuttajien lisäksi mökkeilijöitä ja matkailijoita, kertoi hallintosihteeri Henna Matintupa.

–Alueelta poismuuttaneet ovat tutkitusti kuitenkin niitä potentiaalisimpia uusia asukkaita. Ja kesäasukkaat ovat meidän potentiaalisimpia kesämatkailijoitamme, joita lehden avulla houkuttelemme tänne alueen loistavien palveluiden äärelle viettämään kesää.

AITO-lehdestä pyritään tekemään visuaalisesti hyvän näköinen, laaja paketti, jolla nostetaan esille paikallisia tarinoita, ihmisiä, yrityksiä ja innovaatioita.

–Juttuja, jotka saavat kaupunkilaisenkin miettimään, miksi asuu siellä eikä täällä! Mielenkiinnolla odotamme millaisen vastaanoton ja palautteen lehti saa.

Lehden painos on 15 000. Kesäasukastalouksia Alajärvellä on 1 400. Kun siitä lasketaan pois markkinointikiellon asettaneet ja Alajärvellä vakituisesti asuvat, jäljelle jäi noin 700. Pois muuttaneita tavoitetaan arvion mukaan reilu 5 000. Lehden kustannukset ovat noin 8 000–9 000 euroa riippuen mainosmyynnin toteutumisesta. Lisäksi tulevat paino, osoitteistot ja postitus.

–Lehteä aletaan postittaa kuun loppupuolella.

Lehden teossa yhteistyökumppanina on Jussi Metsäpelto.

TOINEN uudistus, joka palvelee niin matkailijoita kuten paikallisiakin, on Visit Alajärvi -verkkosivu, joka julkaistaan myös huhtikuussa.

–Siellä on kootusti ruokapaikat, kahvilat, majoittuminen ja monipuolisesti tekemistä. Paluumuuttajakampanjan yhteydessä huomattiin, että tarvitaan laskeutumissivu, jonne lehti ohjaisi.

KAUPUNGIN viestintää ja markkinointia on organisoitu tänä vuonna uudelleen. Talousarvioon tehtyjen leikkauksien yhteydessä määräaikaisen viestintävastaavan työsuhdetta ei enää jatkettu.

–Nyt perustettiin viestintätiimi, johon kuuluvat kaupunginjohtaja, hallintosihteeri sekä hallintojohtaja. Lisäksi toimialajohtajat vastaavat oman alansa tiedottamisesta. Uuteen kaupunkimarkkinointitiimiin on valittu edustajia eri organisaatioista. Se varmasti laajentuu ajan myötä. Mukana ovat Salla Hemminki Yrittäjistä, Maria Ahvenniemi Jpyp:stä ja Leena Tynjälä Lehtimäen yrittäjistä. Ryhmässä pohditaan, mitä halutaan alueena viestiä ja miten viestiä viedään eteenpäin.

Jaa juttu: