Molempiin ryhmiin otetaan kahdeksan opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen käynnistyy 10. elokuuta kello 8. Ensimmäisen polkuopintovuoden maksu on 300 euroa. Vastaavat opinnot toteutetaan myös Kauhajoella.
–Jos opiskelija on suorittanut avoimissa opinnoissa vähintään 45 ensimmäisen vuoden 60 opintopisteestä, on hänellä mahdollisuus hakeutua meille insinööriopiskelijaksi ja lähteä hakemaan insinöörin tutkintoa, kertoi yksikön johtaja Heikki Rasku SeAMK Tekniikasta.
–Haluamme vastata tällä pilottiryhmällä seudun teollisuuden osaajapulaan.
Hänen mukaansa mahdollisuus on merkittävä myös yksittäisille opiskelijoille: moni ei logistisista syistä pysty lähteä opiskelemaan Seinäjoelle. Nyt ainoastaan laboratorio-opinnot suoritetaan Seinäjoen kampuksella.
Uuden hybridiopetuskonseptin mukaisesti Alajärven ryhmä seuraa teoriaopetusta striimattuna ja pääsee osallistumaan siihen. Opetus voi tulla Seinäjoen kampuksen lisäksi myös Kauhajoelta, jossa myös käynnistyvät vastaavat ryhmät, tai opettaja voi tulla Alajärvelle.
–Mikään ei estä osallistumasta opintoihin niin sanottuna nuorisoryhmäläisenä, ei tarvitse olla aikuisopiskelija.
Pelkän etäopetuksen haitat on tiedostettu, joten opiskelijoiden kokoaminen yhteen Jamin Alajärven yksikön tiloihin edistää ryhmäytymistä ja samalla opintojen suotuisaa etenemistä. Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena, jota järjestetään torstai- ja perjantai-iltaisin sekä satunnaisesti lauantaisin.
–Myös se, että ryhmät opiskelevat rinnakkain, synnyttää minikampusmaista henkeä opiskelijoiden välille.
–Teknologisesti haastaviakin sisältöjä voidaan opettaa verkon välityksellä. Jo ensimmäisenä vuonna muodostuu pitkälle menevää ammattiosaamista. Koulutusohjelma tarjoaa nimenomaan sitä osaamista, mitä yritykset tänä päivänä tarvitsevat ja tähtää tulevaisuuden osaamistarpeisiin, totesi automaatiotekniikan opettaja Jorma Mettälä.
Mikäli kokemukset pilottiryhmästä ovat hyviä ja tarvetta on, siitä voidaan tehdä pysyvä järjestely.
KOULUTUKSELLE on kysyntää. JPYP:N toimitusjohtaja Vesa Alanko-Luopa nosti esille erityisesti rakennustuoteteollisuuden toimihenkilöiden ja tekniikan alan asiantuntijoiden tarpeen.
–Tarvitsemme erityisesti sitoutuneita henkilöitä. Ongelmana on kuulemani mukaan ollut, että varsinkin toimihenkilöpuolella työpaikkoja hakevat kaukana asuvat ihmiset, jotka eivät sitten viihdy työpaikassa kauaa. Toivottavasti tämän mallin myötä saadaan jo täällä työskentelevistä nousemaan henkilöitä näihin tehtäviin.
Kehityspäällikkö Mervi Lehtola toivoi, että Seamkin osaaminen olisi käytössä koko neljän vuoden opiskeluajan opiskelijoiden työpaikoilla, mutta myös muut alueen yritykset voisivat hyödyntää polkuopiskelijoita, opettajia ja henkilökuntaa vahvistamaan alueen toimintamahdollisuuksia esimerkiksi kehityshankkeiden muodossa.
Opiskelijoiden ryhmäytymisen merkitys nousee maakuntakorkeakouluasiamies Marjo Vistiahon mukaan esille myös siinä, että kun opiskelijat oppivat tuntemaan toisensa ja toistensa yritykset, verkostoa on usein hyödynnetty vielä opiskelujen jälkeenkin.
VISTIAHO muistutti, että opiskelu insinööriksi vie neljä vuotta ja työn ohessa tehtynä sille on hyvä varata aikaa ja tilaa elämässä.
–Opinnoissa motivaatio ja halu oppia korvaavat osaamisen puutteita, etenkin jos aikaisemmista opinnoistakin on jo aikaa.
Matemaattiset aineet ovat korostuvat opinnoissa. –Kiinnostus tekniikkaan riittää, me opettajat teemme työtämme, ja autamme, konetekniikan opettaja Pasi Junell lupasi.
Vistiaho vinkkasi, että ennen opintoja matematiikan taitoja voi kerrata kesän aikana avoimen ammattikorkeakoulun Matemaattisten aineiden perusteet -opintojaksolla, jonka laajuus on kolme opintopistettä. Kurssin voi suorittaa etänä. Opettajana toimii palkittu alajärveläinen opettaja Juhani Paananen.