Kisa startattiin heti liki 30-kilometrisellä Hermusen erikoiskokeella. Monipuolinen ja useita rytminvaihdoksia tarjoillut tie oli lähes lähdöstä maaliin kovan teräsjään peittämä. Hautamäen ja Juntusen nuotit olivat kunnossa ja ajo maittoi. Auto pysyi penkkojen välissä ja tuloksena oli niukin mahdollinen pohja-aika. Rovaniemen voittaja, Jaro Kinnunen, jäi pelinavauksessa reilut 18 minuuttia ja oli luonnollisesti ulkona kisan kärkikamppailusta.
–Jarolle sattui hänelle harvinainen virhe. Auto oli penkassa, ei kovin syvällä, mutta lujassa kuitenkin, Hautamäki havainnoi.
Anssi Rytkösen autokunta hävisi ainoastaan yhden kymmenyksen. Toisella erikoiskokeella eroa tuli jo muutama sekunti lisää ja kisan ensimmäiselle huoltotauolle matkattiin Hautamäen johdolla. Eroa Rytköseen oli tasan kolme sekuntia.
TOISELLA lenkillä edessä oli osin sorapintaisia teitä, mutta Kouvolan seudun vallannut lumisade muutti rajusti olosuhteita. Nyt oli ajettava kieli keskellä suuta. Hautamäen ajo onnistui erinomaisesti ja ero Rytköseen kasvoi.
–Kun kisa lähtee heti alusta kulkemaan hyvin, niin kyllä se sitten menee. Toki olihan siellä vähän tilanteitakin, muun muassa vähän ylipitkiä hyppyjä. Hyvä, ettei auto särkynyt, Hautamäki huokaisi.
Viimeisellä lenkillä keli paheni entisestään ja kilpailu muuttui selviytymistaisteluksi. Hautamäki ja Juntunen kuuluivat selviytyjien joukkoon. Rallin viimeistä edellisenä erikoiskokeena ajettiin sama 30-kilometrinen, jolla ralli startattiin. Nyt Hautamäen ja Rytkösen välillä ei ollut edes sitä ensimmäisen kerran kymmenystä, vaan kilpakumppanit päätyivät tasa-aikaan.
Silti viimeisellä erikoiskokeella ei tarvinnut enää riehua. Kaksikko Hautamäki-Juntunen oli jo runsaan kymmenen sekunnin karkumatkalla. Autokunta sinetöi hienon kisan ajamalla vielä nopeimman ajan viimeisellekin erikoiskokeelle.
–Sillä pitkällä pätkällä (EK5) Mika sanoi, että meillä oli minuuttia huonompi aika. Olosuhteet olivat aivan käsittämättömät. Maalissa Mika nauroi, että oli arvellut minun jo luovuttaneen, kun olin pitänyt vasemmalla kädellä turvakaaresta kiinni ja pyöritellyt rattia yhdellä kädellä, Hautamäki hymyili.
–Kyllä se touhu oli välillä korkeampien voimien hallussa. Ajattelin, että nyt jäätiin Rytköselle paljon, mutta aika oli kymmenykselleen sama.
Lähes koko rallin kärki muutti muotoaan lumipyryssä. Harvoista onnistujista autokunta Hautamäki-Juntunen piti pintansa menettämättä paikkaansa oman luokan kärjessä.
–Nämä oli niitä talvirallin mausteita. Se on lajin yksi osa ja näille olosuhteille me emme voi mitään. Onneksi olin kaksi viikkoa sitten Ähtärissä (Historic Rally Trophyn lisäluokassa) ajamassa. Siellä tuli treenattua isolla lähtönumerolla samanlaisia olosuhteita ja siitä oli näille kahdelle viimeisen lenkin erikoiskokeelle iso hyöty. Hyvät treenit ennen kisaa näkyivät muutenkin. Lisäksi nuotit olivat hyviä ja Mika hoiti hommansa tyylikkäästi. Tästä on hyvä jatkaa kesällä, Hautamäki iloitsi.
Henkilökohtaisen SM-johdon ohella Hautamäki oli mukana tuomassa huippupisteet myös Porvoon Autopalvelun tiimille. Yhdessä SM3-luokan toiseksi ajaneen Tuukka Hallian kanssa Hautamäki vankisti Porvoon Autopalvelun sarjajohtoa. Tiimillä on jo 27 pisteen etumatka sarjan kakkosena vaikuttavaan TGS ASV -tiimiin.
Jari Kohonen
Tuloksia:
1) Ville Hautamäki-Mika Juntunen Mitsubishi Lancer 1.00.06,8, 2) Anssi Rytkönen-Juho-Ville Koskela Mitsubishi Lancer 1.00.28,4 +21,6, 3) Jussi Lindberg-Tuuka Tyyskä Mitsubishi Lancer 1.01.11,2 +1.04,4
Pistetilanne 2/6 jälkeen: 1) Ville Hautamäki 45, 2) Jaro Kinnunen 39, 3) Kristian Kiviniemi 37