ETELÄ-POHJANMAAN ELY-KESKUKSEN laatima suunnitelma Mäntyhovin risteyksen, eli Lappajärvi–Pietarsaari-suuntaisen kantatie 68:n ja Kortesjärvi–Kaustinen-suuntaisen kantatie 63:n liittymän, liikenneympyrästä on julkaistu. Siihen voi tutustua elyn nettisivuilla 15. maaliskuuta asti.
Kiinteistön omistajilla ja muilla asianosaisilla sekä niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin suunnitelma saattaa vaikuttaa, on mahdollisuus muistutusten tekemiseen suunnitelmasta. Muistutukset on toimitettava Etelä-Pohjanmaan ely-keskukselle 15.3. mennessä.
YMPYRÄN valmistuttua liittymän läpiajo hidastuu hieman kantatien 68 suuntaisesti ja paranee jonkin verran tien 63 suuntaisesti, kun pakollinen pysähtyminen jää pois.
Se on myös mitoitettu riittävän leveäksi pitkiä HCT-yhdistelmärekkoja varten.
Liikenneympyrän ympärille rakennetaan uusi jalankulku- ja pyöräilyväylä, ja maanteiden ylitys tapahtuu suojateitä pitkin kiertoliittymän ulkopuolella.
Jalankulku- ja pyöräilyväylät ulotetaan kiertoliittymän ulkopuolelle levennettyinä pientareina, jotka yhtyvät nykyiseen pientareeseen.
Suunnitelmassa on myös esitetty tilavarauksena jalankulku- ja pyöräilyliikenteen alikulku kantatien 68 alitse liittymän pohjoispuolella.
LIIKENNEYMPYRÄN tavoitteena on parantaa kantatien 63 liikenteen sujumista, koko liittymän alueen liikenneturvallisuutta ja jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita sekä turvata erikoiskuljetusten liikkuminen.
Sen lisäksi liikenneympyrän avulla halutaan esimerkiksi minimoida haittoja alueen elinkeinonharjoittajille sekä vähentää onnettomuuskustannuksia.
Sen rakentaminen maksaa näillä näkymin 850 000 euroa.
Alkaessaan rakennustyöt aiheuttavat haittaa liikenteelle, ja liikennettä joudutaan ohjaamaan. Osa töistä tehdään nykyisen tien ulkopuolella, mutta kiertoliittymän järjestelyiden rakentaminen tehdään ajoradalla.
NYKYISIN kantatien 63 liikennemäärät ovat noin kolminkertaiset verrattuna kantatien 68 liikennemääriin.
Kuitenkin kantatien 68 suunta on pääsuunta, ja kantatien 63 liikenne joutuu pysähtymään liittymässä. Tämä aiheuttaa kantatien 63 suunnassa häiriötä liikenteen sujuvuuteen sekä lisää liikenteen päästöjä ja kustannuksia.
Liittymää pidetään nykyisellään vaarallisena ja haasteellisena. Onnettomuuksia tapahtuu liittymässä vuosittain. Vuosina 2009–2018 siinä on sattunut 13 onnettomuutta, joista kuusi johti henkilövahinkoon.
Liittymän nykyinen muotoilu vinoine kulmineen ja turvasaarekkeineen on myös haasteellinen HCT-ajoneuvoille.