Lieneekö kirkonkylän kaikkien oppilaiden keskittämisestä yhteen paikkaan syntynyt muuta harmia, kuin että Kivikoululta muuttaneet joutuvat nyt kuulemaan isojen poikien kiroilua.
Kaksi opettajaa kertoo, miltä uusi koulu tuntuu.
Yläasteella opettavan Annaleena Rauman mukaan uusi koulu vaikuttaa hyvin miellyttävältä ja toimivalta. Sisätilojen muunneltavuus on erinomainen asia. Uudesta koulusta ollaan iloisia ja tilojen sekä uusien käytäntöjen “sisäänajo” on meneillään.
–On ensiarvoisen tärkeää, että saamme nyt uudessa koulussa työskennellä terveissä ja turvallisissa tiloissa. Uuden koulun rakentaminen oli ainoa oikea vaihtoehto ja kestävä ratkaisu pitkällä aikavälillä, Rauma toteaa.
–Oppilaat vaikuttavat viihtyvän hyvin. Tilat ovat kompaktit, mutta vaikuttavat oppilaidenkin mielestä toimivilta ja viihtyisiltä. Esimerkiksi uusi ilmakiekkopeli on ollut ahkerassa välituntikäytössä. Lattioiden pintamateriaali on liukas, joten sisäjalkineet tai muut vastaavat ovat tarpeen. Ulkoalue vaikuttaa oikein onnistuneelta ja sopivalta eri-ikäisille.
Annaleena Rauma kiittelee vielä, että on ollut todella hienoa, että poikkeustilanteen vastapainona kouluarkeen on saatu iloa ja valoa nyt uusiin tiloihin siirtymisestä. Myös opettaja Minna Takalan mukaan kevätlukukausi alkoi iloisissa merkeissä. Kukaan ei valitellut koulun alkamista.
–Toivottavasti sama into jatkuu ja saamme pidettyä koulun ympäristöineen siistinä ja hienona aivan kuten se tällä hetkellä on, Takala sanoo.
Hänellä oli haastattelussa apuna 4. luokan käsityöryhmä pohtimassa yhdessä vastauksia. Heidän ensivaikutelmansa koulusta on ollut todella myönteinen. Kiitosta saa kaikilta tilojen väritys ja kalustus. Pyörälliset säädettävät tuolit ovat kaikkien mieleen. Kylmällä säällä on mahdollisuus olla toiminta-aulassa, jossa voi pelata pelejä, lukea tai vain olla kavereiden kanssa. Myös toiminta-aulan jalkapallopeli on hauska. Sisäilma vaikuttaa raikkaalta.
Takala on samaa mieltä oppilaiden kanssa myös siitä, että sisustus on onnistunut.
–Pehmeät sohvat auloissa ja luokissa lisäävät viihtyisyyttä. Älytaulu tuo uusia mahdollisuuksia opetukseen. Tiloissa on hyvä äänieristys ja akustiikka.
Takala toteaa, että jos jotakin korjattavaa pitää sanoa, luokkatilat ovat nykyisille oppilasmäärille aika pieniä, mutta toisaalta hyvä puoli on se, että tarvittaessa tiloja voi muunnella avattavien väliseinien avulla. Lattiat ovat hiukan liukkaita. ’
–Ulkoleikkipaikat ovat olleet lasten mieleen ja käyttö on ollut vilkasta myös iltaisin ja viikonloppuisin. Karuselli ja liukumäki saivat erityismainintoja, kun kyselin oppilaiden suosikkileikkipaikkoja uudella pihalla.
Lopuksi Minna Takala ja 4. luokan käsityöryhmä toteavat olevansa iloisia ja kiitollisia uudesta koulusta.
Tapani Tyynelä