Liikenneturvan tuoreen* kyselyn mukaan lähes joka kolmas suomalainen on liukastunut tämän tai viime talven aikana. Reilusti yli puolet mainitsi liukastumisen syyksi erittäin liukkaat olosuhteet.
Omalla toiminnalla voi estää liukastumisen
Keliin sopimaton kenkävalinta oli syynä liukastumiseen miltei kolmasosalla vastaajista. Kiire vaikutti taustalla joka kuudennessa tapauksessa ja tarkkaamattomuus, esimerkiksi puhelimeen katsominen, oli syynä 7 prosentilla.
–Olosuhteisiin ei juurikaan voi vaikuttaa, mutta omaan varustautumiseen ja toimintaan voi. Liukuesteet tai kunnolliset nasta- tai kitkakengät estävät liukastumisen myös lyhyillä siirtymisillä. Kiireen voi taklata varaamalla enemmän aikaa matkoihin ja esimerkiksi puhelinta kannattaa käyttää harkitusti kävelyn aikana, summaa yhteen Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen.
Kolme prosenttia vastaajista mainitsi alkoholin tai muun päihdyttävän aineen syyksi liukastumiseen.
–Alkoholin käyttö lisää kaatumisriskiä merkittävästi. Mitä suurempi veren alkoholipitoisuus on, sitä enemmän tapaturmariski kasvaa. Alle 0,5 promillen humalassa tarkkaavaisuus heikentyy ja liikkeet muuttuvat kömpelömmiksi. Reaktioaika ja liikkeiden hallinta heikkenevät 0,5-1,0 promillen humalassa, vahvistaa Ehyt Ry:n viestinnän asiantuntija Maaret Väkinen.
Lähes kolmasosa liukastuneista satutti itsensä tapaturmassa
Jos jalankulkukeli on liukas, lähes puolet suomalaisista varustautuu yleensä aina liukuestein tai nastakengillä. Mutta samalla miltei kolmasosa ei varaudu liukkaisiin lainkaan. Selvityksestä käy ilmi, että yli 50-vuotiaat varautuvat parhaiten liukkaisiin keleihin ja käyttävät liukuesteitä tai nastakenkiä. Eroja löytyy myös miesten ja naisten välillä, sillä miehet käyttävät liukuesteitä tai nastakenkiä selvästi harvemmin kuin naiset.
Melkein kolmasosa liukastuneista oli satuttanut itsensä ja noin joka seitsemäs oli joutunut käymään lääkärissä tai terveydenhoitajalla.
Pystyssä pysymisen liikennemerkit
Pysy pystyssä –kampanjaa varten luodut liikennemerkit perustuvat seitsemään tärkeään askeleeseen, joita kampanjassa on nostettu vuosien aikana esiin. Liikennemerkeillä kannustetaan huomioimaan, että omalla toiminnallaan voi pienentää liukastumisen riskiä.
Pysy pystyssä –kampanja on käynnissä 13.-24.1.2021. Sosiaalisessa mediassa keskustelua voi seurata tunnisteella #pysypystyssä. Verkkosivuilla www.pysypystyssä.fi julkaistaan artikkeleita, joissa liukastumisia ja niiden ehkäisykeinoja käsitellään eri näkökulmista.