Pako sairaalasta

Pakohuoneen toteuttivat tukioppilaat Krista Kupila, Nella Paalanen, Helmi Karlström, Alina Revonkorpi ja Jonne Luoma-aho sekä kuvasta puuttuva Netta Joensuu.
Julkaistu:
Kategoria:
,
Aihe:

EVIJÄRVEN keskikoulussa järjestettiin viime viikolla osana valtakunnallista peliviikkoa pakohuonetapahtuma.

Nuorten välituntikahviosta oli tehty kauhuelokuvavaikutteinen — tai hylätty? — sairaala, jonne unohtunutta potilasta pelaajat lähtevät pelastamaan. Se ei kuitenkaan osoittaudu helpoksi, vaan pelaajien on selvitettävä lukuisia pulmia.

Kaikki pelastajat pääsevät heti kättelyssä itsekin kokemaan sairaalaelämää, sillä pelaajat asetetaan potilaiden rooliin. Yhden heistä on ensiksi vapautettava itsensä ja sen jälkeen biljardipöytään kiinnitetyt ystävänsä.

Sen jälkeen seuraa videopelimäinen osuus, jossa pelaajien on etsittävä numeroita ja kirjaimia.

Ensimmäiseksi pelaajien on päästävä vuodeosastolle, jonne päästäkseen täytyy saada kolme numeroa oven numerolukkoon. Yksi numeroista on esimerkiksi suklaamunan muovisessa lelukapselissa, joka piti kaivaa esiin vessasta löytyneestä vesiämpäristä.

Vuodeosastolta pelaajat löytävät salkun, jossa lukee “Tarvitset viisi kirjainta salkun avaamiseksi”. Pelaajat etsivät viisi kirjainta (jotka muodostavat sanan KIERO) ja muuttavat nämä kirjaimet numeroiksi 86791 legopalikoiden sisältämän vihjeen avulla.

Salkusta paljastuu rahaa, jolla täytyy lahjoa toimistoon jäänyt ainoa vartija. Vartija päästää pelaajat toimistoon lahjuksen saatuaan. Lopulta pelaajat pääsevät auditorioon, jossa he joutuvat ensin soittamaan pianolla oikean sävelen ja sen jälkeen etsimään vielä kolme avainta päästäkseen ulos.

HUONE oli selvitettävä tunnissa. Jos pelaajat joutuivat pyytämään vihjettä, heidän aikaansa lisättiin viisi minuuttia. Nopein ryhmä pääsi sen läpi noin 50 minuutissa.

Pakohuoneen idea lähti kahdeksasluokkalaisilta tukioppilailta, ja he vastasivat sen toteutuksesta. Tapahtumaa sponsoroi Evijärven MLL.

VIIME vuonna valtakunnallinen peliviikko huomioitiin Evijärven kouluissa some- ja peliaiheisella teemapäivällä. Sen lisäksi, että sen aikana kerrottiin liiallisen pelaamisen ja somettamisen vaikutuksista, tavoitteena oli auttaa vanhempia ymmärtämään, kuinka tärkeitä peli- ja somemaailma ovat nuorille.

–Tänä vuonna peliviikolla oli tarkoituksena lisätä yhteisöllisyyttä ja edistää ryhmähenkeä pakopelin avulla. Samalla pelaajat oppivat tiimityöskentelytaitoja ratkaistessaan visaisia pulmia yhdessä. Jokainen ryhmä sai halutessaan pelata pakohuoneen loppuun saakka, vaikka aikaraja olisi ylittynyt, jotta jokaiselle ryhmälle tulisi myös onnistumisen kokemus, sanoo kuraattori Hanna Rintamäki.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti