VIMPELIN Vedon esports-joukkueen kevätkausi on edennyt loppumetreille. Koska FEL (Finnish Esports League) käynnistyi jälkijunassa, sen finaalit jatkuvat heinäkuulle asti. Samoin ESEA:n (E-Sports Entertainment Association) kolmatta tasoa, Main-sarjaa, pelataan vielä. Kausi on tähän mennessä onnistunut odotusten mukaan – tähtäin oli semifinaaleissa, kertoi joukkueenjohtaja Mikko Kalijärvi.
Telian sarjassa Veto nappasi kolmannen sijan, samoin Elisa Viihde Spring Challengessa. Voittoihin Veto ylsi Gigantti Cupissa sekä Omen CS:GO Openissa, epävirallisessa PM-kisassa, jonka finaalissa kaatui tanskalainen joukkue.
–FEL:n runkosarjassa olimme kolmansia. Play off -sarja alkaa viikolla 27.
Ensimmäiseen kauteen verrattuna nykyinen joukkue on pelaajien kokemustasolla mitattuna samanlainen, mutta nyt kapteeni Lauri Vanhasen kokemus on nostanut koko porukkaa paremmalle tasolle, arvioi Kalijärvi. Menestys on huomattu muuallakin, ja SuperJymy osti kaksi pelaajista omaan kokoonpanoonsa. Kaksi muuta pelaajaa jatkaa omissa projekteissaan nyt, kun pelaajasopimukset raukesivat 15. kesäkuuta alkaen. Kapteeni jatkaa kesken olevat kaudet loppuun lainapelaajien kanssa.
–Oli tarkoitus jatkaa samoilla pelaajilla myös syyskaudella, mutta emme voineet vastata palkkatasoon, joka kolmatta vuotta pääsarjatasolla pelaavalla SuperJymyllä oli tarjota. Pelaajat siirtyvät heti heidän tiimiinsä, joten muutoksia tulee kesän aikana ja mietimme strategiaa. Tämä on kovaa peliä.
VEDON suurin tulonlähde ovat sponsorit, jotka saavat näkyvyyttä pelistriimauksissa. Veto on ainoa pääsarjajoukkue, joka tuottaa omien peliensä lähetykset itse.
–Haluamme satsata striimiin.
Satsaus on kannattanut. Katsojamäärä on tuplaantunut sekä toiselle että kolmannelle kaudelle. Nyt viittätoista ottelulähetystä on seurannut 7 900 katsojaa.
Rahaa saadaan myös sarjojen ja turnausten sijoituksista, mutta matkaa taloudellisesti menestyvään esports-toimintaan on vielä. Tällä hetkellä Vedon esports-jaosto toimii lähinnä talkoopohjalta, kun isoissa seuroissa, kuten vaikkapa SuperJymyssä joukkue on osakeyhtiömuotoisen pääseuran tytäryhtiö, jossa on useita palkattuja työntekijöitä.
–Esimerkiksi fanituote- ja tapahtumamyyntiä pitäisi kehittää. Kasvavilla markkinoilla olisi kysyntää tuotteistetuille palveluille, joista seura saisi valuuttaa. Voitaisiin muun muassa järjestää turnauksia, pelileirejä nuorille ja erilaisia kilpapelitapahtumia.
Esportsissa ei ole perinteistä lipunmyyntiä, joka muodostaa perinteisessä urheilussa merkittävän osan joukkueen rahoituksesta. Katsojat ovat myös tottuneet striimeissä ilmaisuuteen – aivan nopeasti ottelulähetykset eivät olet siis siirtymässä maksumuurien taakse, Kalijärvi toteaa.