KAUPUNGINHALLITUS esittää kaupunginvaltuustolle, että vuoden 2020 tuloveroprosentti pidetään 21,75:ssa. Välitilinpäätöksen (7/2019) perusteella voidaan arvioida, että kuluvan vuoden negatiivinen tilinpäätös tulee verottamaan taseeseen kertyneitä ylijäämiä. Käyttötalouspuolella on kasvupainetta ensi vuoden talousarviossa, mikä lisää alijäämäisen talousarvion mahdollisuutta. Menokurilla haetaan tasapainoa, mutta kaupungin korkeahkon tuloveroprosentin kasvattamiseen tulee ryhtyä toissijaisena keinona. Veron alentamiseen ei ole toistaiseksi mahdollisuutta.
Myös kiinteistöveroja esitetään pidettäväksi ensi vuonna kuluvan vuoden tasolla. Ennusteen mukaan verotuotto kasvaisi näin ollen 57 000 eurolla.
PALOASEMAN rakentamiseen ehdotetaan varattavaksi 4,5 miljoonan euron määräraha. Määrärahavaraus on ehdollinen: Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen tulee sitoutua vuokran hinnoittelussa toteutuneisiin noin 4,9 miljoonan euron rakennuskustannuksiin.
Kaupunginhallitus hyväksyi uuden paloaseman halvimman tarjouksen antaneet yritykset urakoitsijoiksi: Rakennusurakka Rakennusliike M. Ranta Oy, 3 199 000, putkiurakka LVI-Klemola Oy, 414 948,39, ilmanvaihtourakka Peltisepänliike Nykänen Ky, 282 000, sähköurakka Sähköasennus Kohtamäki Oy 496 300 ja rakennusautomaatiourakka Regin controls Finland Oy 38 900 euron hintaan. Halvimpien saatujen urakkatarjousten hinta yhteensä 4 431 148,39 euroa (alv 0%). Urakoitsijavalinta on määrärahaehtoinen, tilaajalla on oikeus ilman korvausvelvollisuutta keskeyttää hankinta, mikäli määrärahapäätös on kielteinen.
KAUPUNKI on huolissaan tieasioista. Sininen tie ry:n pyytämässä kirjelmässä huomio kääntyy valtatien ja sisääntulotien risteykseen sekä talvikunnossapidon parantamiseen.
Alajärven kaupunki pitää tärkeänä, että valtatien 16 tieluokitukset ja sitä kautta kunnossapito/hoitoluokitukset pysyvät korkeimmalla mahdollisella tasolla. Raskaan liikenteen osalta on todettava, että Vt 16 ja tien nro 7120 risteysalue on vaarallinen. Kyseisestä ”Rautian” risteyksestä vasemmalle käännyttäessä liikenteen jakajan korkeusasema estää näkemästä Lapuan suunnasta saapuvan liikenteen. Risteysalueen kanavointi ja geometria tulisi suunnitella ja rakentaa uudelleen.
Valtatien talvikunnossapito Alajärven ja Kyyjärven välillä on ollut heikkotasoista. Vähentyneen lumenaurauksen vuoksi tien pintaan muodostuu polannetta, joka on aiheuttanut tieltä suistumisia ja jopa kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Viime keväänä Hoiskon ja Möksyn välillä oli kymmenien rekkojen jono odottamassa liukkauden torjuntaa.
Raskaan liikenteen liikennemäärät ovat tiellä 16 lisääntyneet muun muassa Äänekosken biotuotetehtaan valmistumisen myötä ja tulevat jatkossa lisääntymään myös Keitele Group Oy:n Alajärven sahalle jo tehtyjen ja päätettyjen investointien johdosta. Tämän vuoksi tien 16 päällysteen uusimiseen ja korjauksiin tulee varata riittävästi varoja.