Uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päiväajovaloja (DRL), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot. Ongelmia voi kuitenkin syntyä, jos anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys olisi muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle.
Liikenneturvan kyselyn mukaan valoihin liittyvät haasteet ovat yllättävänkin yleisiä: useampi kuin kaksi kolmesta (68 %) suomalaisesta raportoi kohdanneensa viimeisen vuoden aikana ilman ajovaloja ajavan autoilijan pimeällä autoillessaan.
–Pimeitä valoja näkee varsinkin näin syksyllä melko paljon. Jokaisen olisi syytä perehtyä autonsa ajovalojen toimivuuteen ja tarkastaa, mitä valoja palaa kytkimen eri asennoissa – ja mistä esimerkiksi sumuvalo kytketään päälle. Käynnissä olevan auton ympäri kävelemällä näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.
–Lisäksi joissakin malleissa takavalot eivät pala lainkaan huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä. Tämä seikka vaivaa lähinnä eräitä mallivuoden 2011-2014 autoja. Monessa merkissä takavalot saa kytkettyä huomiovalojen kanssa käyttöön jälkikäteenkin, sitä voi tiedustella omalta hovihuoltajalta, Heiskanen vinkkaa.
Muiden valottomuus aiheuttanut vaaratilanteita
Valottomuus luonnollisesti lisää riskejä tien päällä. Peräti joka kolmas (34 %) Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta suomalaisesta kertookin joutuneensa liikenteessä vaaratilanteeseen, kun toinen tielläliikkuja on ajanut autolla ilman ajovaloja. Vain kuusi prosenttia vastaajista ilmoitti joutuneensa vaaratilanteeseen ajettuaan itse ilman ajovaloja.
–Kyselytulokset ilmaisevat hyvin sen, että itse ei välttämättä tule ollenkaan huomanneeksi tilanteita, joita oman ajoneuvon puutteellinen valaistus aiheuttaa. Oman näkemän varmistamisen lisäksi on valojen vähintään yhtä tärkeä tehtävä kertoa muille, että täältä tulee joku, Heiskanen muistuttaa.
Sumuvalo merkiksi takana tulevalle
Kun näkyvyys tien päällä on heikko, auttaa takasumuvalo perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin. Näin riski peräänajoista pienenee. Pelkän pimeyden takia ei sumuvaloja kuitenkaan tarvita – silloin ne voivat turhaan häikäistä muita tienkäyttäjiä.
–Sumun lisäksi takasumuvalosta on hyötyä myös esimerkiksi rankkasateessa, tiheässä räntäsateessa tai sakeassa lumipyryssä. Hyvä nyrkkisääntö on se, jos itsellä on vaikeuksia nähdä kunnolla edellä ajavaa – tällöin kannattaa laittaa takasumuvalo päälle, ohjeistaa Heiskanen ja lisää:
–Kun näkyvyys on huono, saa oman nopeuden laskemisella lisää pelivaraa toimia. Nopeus on asetettava sen mukaan, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa.