Yhteiskäyttöjärjestelmät ovat tuoneet sähköpotkulaudat monien ulottuville, ja kaupunkien katukuva on jo sähköistynyt uusista kulkupeleistä. Muutamaa simppeliä ohjetta noudattamalla eri kulkutavat sovittuvat yhteen turvallisesti ja vuorovaikutus liikenteessä paranee.
Sähköpotkulaudan paikka on pyöräväylällä
Sähköpotkulaudalla kuljetaan kuten pyörällä*. Sen paikka on siis pyöräkaistalla tai muulla pyöräväylällä, ei jalkakäytävällä. Vaikka yhteiskäyttöisissä sähköpotkulaudoissa viehättää tietty spontaanius, on matkaa hyvä miettiä hieman ennakkoon. Pääväylä ei välttämättä ole kätevin määränpään saavuttamiseksi ja tuttu kävelyreitti on rauhoitettava jalkaisin kulkeville.
–Kuten pyörällä, myös sähköpotkulaudalla on kuljettava pyörätiellä, jos sellainen on. Pyöräväylällä kuljetaan sen oikeassa reunassa ja edellä kulkeva ohitetaan väylän keskeltä. Ellei pyörätietä ole, kuljetaan sähköpotkulaudalla tien tai ajoradan oikeassa reunassa. Pyöräkaistalla kuljetaan samojen sääntöjen mukaan kuin ajoradalla ylipäätään, luettelee Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.
Sovita nopeus tilanteen tasalle sähköpotkulaudallakin
Sähköpotkulauta luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, jolla rakenteellinen nopeus ei ylitä 25 km/h*. Sähäkkä menopeli ei kysele käyttäjänsä kunnon perään, vaan sen sähkömoottori kuljettaa vaivatta vaikka ovelta ovelle. Myös sähköpotkulaudalla nopeutta kontrolloi kuljettaja. Kun laitteen ottaa ensimmäistä kertaa käyttöön, sen hallintaa kannattaa aluksi harjoitella hieman rauhallisemmassa paikassa.
–Hetkessä korkeaksi kipuava nopeus houkuttaa huristeluun, mutta vauhti on muistettava pitää tilanteeseen sopivana. Kaupunkitilat ovat monesti valmiiksi jo hyvin ahtaita ja kesäisin kävelijöiden määrä kasvaa. Suurimman mahdollisen nopeuden ajaminen ei kaupungissa ole usein mahdollista, vaan nopeus tulee sovittaa ympäristön ja muiden kulkijoiden vauhtiin. Sähköpotkulaudankin kuljettajan on luettava liikennetilanteita ja toimittava niissä vastuullisesti vahinkoja välttäen, Tarvainen korostaa.
Kanavoi sisäistä pyöräilijääsi
Samoin kuten laitteen paikkaa liikenteessä, sähköpotkulautaa koskettavat myös samat liikennesäännöt kuin pyöräilijää. Perussäännön mukaan teiden ja katujen risteyksissä väistetään oikealta tulevia ajoneuvoja – tai toisia pyöräilijöitä tai sähköpotkulautailijoita. Liikennemerkit ja -valot määrittävät ajojärjestyksen kuten tavallisesti. Muita keskeisiä pyöräilyyn liittyviä liikennesääntöjä voi kerrata Liikenneturvan Jalan ja pyörällä -oppaasta. Kypärä suojaa myös sähköpotkulautailijan päätä.
–Sähköpotkulaudat ovat yksi kulkutapa muiden joukossa. Silkan hurlumhein sijasta kulkemista määrittävät kuitenkin yhteiset liikennesäännöt, joita tulee noudattaa niin kuin muillakin kulkutavoilla liikuttaessa. Kun kuljetaan liikenteessä, myös päihteettömyys ja kännykän jättäminen taskun pohjalle ajon ajaksi tekevät kulusta turvallisempaa.
Ota muut huomioon – kohtelias kulkija jättää hyvän mielen
Sähköpotkulaudan moottori on äänetön, ja ohitse kurvaava lautailija voikin yllättää kanssakulkijan pahanpäiväisesti. Liikenneturvan Tarvainen kannustaa kilauttamaan lautoihinkin pakollisena varusteena asennettua kelloa ja kertomaan tarvittaessa edessä kulkeville tulosta. Kellon kilauttelu ei kuitenkaan vapauta velvollisuudesta varovaisuuteen ja muiden tienkäyttäjien huomiointiin.
–Toisten kulkijoiden huomioon ottaminen on olennaista niin laitteella liikkuessa kuin sitä pysäköidessä. Älä siis jätä lautaa kulkuväylälle, jossa siihen voi kompastua tai törmätä. Kohteliaisuus ja hyvätapaisuus on liikenteessä yhtä arvokasta kuin arjessa. Kun kohtaamistilanteet sujuvat turvallisesti ja myönteisesti, jää osapuolille hyvä mieli, joka kantaa liikenteessä eteenpäin seuraaviin tilanteisiin. Näin yhteinen liikennekulttuurimme paranee tilanne kerrallaan, Tarvainen kannustaa.
*Kevyen sähköajoneuvon teho on enintään yksi kilowatti ja rakenteellinen enimmäisnopeus 16–25 kilometriä tunnissa. Pienempitehoinen sähköpotkulauta, jonka moottorin teho on enintään kilowatin ja suurin rakenteellinen nopeus 15 km/h, määritellään jalankulkua avustavaksi tai korvaavaksi liikkumisvälineeksi, jolla noudatetaan kävelijän liikennesääntöjä, kun kuljetaan kävelyvauhtia.