–Hallitus teki kovat päätökset. Vuorenmaan rinnekeskus on elänyt hiljaiseloa jo usean vuoden ajan, vaikka alueella ovat maakunnan jyrkimmät rinteet. Uusilla yrittäjillä on tarkoitus saada toimintaa jo ensi talvikaudelle, ja jatkaa siitä ympärivuotiseen toimintaan ja monipuolisiin luonto- ja elämysaktiviteetteihin. Toteutuessaan tämä kruunaa sitä työtä, jota olemme jo pari vuotta valmistelleet määrätietoisesti, ylistää kunnanjohtaja Juha Viitasaari.
Vuorenmaan on noin 15 hehtaarin alue on ollut aiemminkin laskettelu- ja hiihtokäytössä. Kunnan ja yhtiön välisen sopimuksen mukaan vuokra-aika on 10 vuotta ympärivuotista matkailutoimintaa varten. Hanketta oli esittelemässä taustayhtiön valtakirjalla Jorma Leppäniemi. Alueelle on tulossa rinnetoiminnan lisäksi monipuolista matkailu- ja majoitustoimintaa.
KEVÄÄLLÄ ensi kertaa järjestetyt ja räntäsateessa 3 000 kävijää keränneet Soinin Luonto- ja erämessut saavat jatkoa. Ne päätettiin järjestää jälleen ensi vuonna 8.–9. elokuuta.
–Toivomme tästä perinnettä, koska se kokoaa Soinin luontoprofiilin vahvuuden ja herättää kiinnostusta. Jatkossa tosin saatamme siirtyä kahden vuoden sykliin. Uusi aika metsästyskauden alla on myös uusi kokeilu Suomenkin tasolla. Työ ja yhteistyökumppaneiden kartoitus alkaa heti.
MATKAILUN kehitystä tukeakseen Soini liittyi myös Ähtärin Matkailu Oy:n jäseneksi. Jäsenyys tukee markkinointia ja yhteistyötä Ähtäri-Soini -alueella. Se mahdollistaa myös alueen kehittämisen, kuten Arpaisten alueen tunnettuuden lisäämisen ainutlaatuisena luontomatkailukohteena. Arpainen – the Identity of Suomenselkä’s Nature -hankkeen valmistelun ensivaiheeseen on saatu myös Kuudestaan ry:n hankerahoitus.
–Ainoa mahdollisuus todelliseen, pitkäkestoiseen näkyvyyteen on alueellinen yhteistyö ja eri toimijoiden vahvuuksien täysivaltainen hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa. Ähtärillä on kansainvälisesti vahva brändi, johon me voimme tuoda lisää sisältöä. Lisäksi koko alue hyötyy yhteisestä panostuksesta Arpaisten alueen kehitykseen, toteaa Viitasaari.
–Arpaisten alueen kehitys on yksi Visit Ähtärin pääprioriteeteista. Esimerkiksi Vuorenmaan potentiaali ja Soinin jo olemassa olevat matkailupalvelut tekevät Soiniin kunnasta erittäin tärkeän osan Visit Ähtärin tulevaisuutta, kommentoi Visit Ähtärin markkinointipäällikkö Johannes Aalto.
Niin Viitasaari kuin Aaltokin toivovat Soinin ja Ähtärin yhteistyön inspiroivan myös muita lähikuntia yhteistyöhön etenkin matkailun saralla.
Laajemmin ajatellen Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:n matkailubrändityö on yksi tärkeistä työkaluista koko maakunnan tunnettuuden lisäämiseksi kansallisella ja kansainvälisellä tasolla, mutta kuntarajat ylittävä alueellinen yhteistyö on se käytännön malli, millä pystymme valjastamaan alueelliset erityispiirteet matkailijamäärien kasvattamiseksi ja investointikiinnostuksen herättämiseksi, toteavat Viitasaari ja Aalto.