–Suomen kansallislaji on pesäpallo, joka on kansainvälisesti ainutlaatuinen laji. Pesäpallon osalta Vimpeli on tunnettu Suomessa jo kauan ”pesäpallopitäjänä”, jossa Vimpelin Veto toimii monella saralla kunnan ”läpileikkaavana” voimana, kuvaili Gustafsson.
Vimpelin tunnettavuus perustuu monilta osin kunnan vahvaan pesäpallobrändiin, jota on käytetty hyödyksi suhteellisen vähän.
–Kaustisella on kansanmusiikkifestivaali, Seinäjoella Tangomarkkinat. Edellä mainittuja ainutlaatuisia kulttuurillisia tapahtumia reflektoiden, Vimpeliin halutaan lanseerata vastaava uniikki kulttuurillinen vetonaula.
Pesäpallo on Gustafssonin mukaan myös erinomainen kulttuuridiplomaattinen vientituote. Kiina harrastaa niin sanottua ”pandadiplomatiaa” lähettämällä pandoja ympäri maailmaa. Ihmiset pitävät hellyttävän näköisistä pandoista, jotka samalla ikään kuin ”vahingossa” levittävät positiivista mielikuvaa kiinasta.
–Sama voisi myös päteä pesäpalloon. Pesäpallon tulisi olla ainutlaatuisena kulttuurillisena tuotteena ja Suomen kansallislajina vientituote pandojen tapaan. Pesäpalloa on suhteellisen helppoa ja edullista pelata missä vain. Tämä mahdollistaa sen levittämisen muihin maihin, tai sen pelaamisen näytösotteluna.
Gustafsson näkee pesäpallon myös osana kulttuuridiplomaattisia tapahtumia, eli sitä voisi hyödyntää kansainvälisten kokoontumisten ohjelmanumerona.
Vuoden 2020 festivaaliin Vimpeli tulee kutsumaan kansainvälisiä vieraita.
–Festivaali koostuu erilaisista pesäpallopeleistä, show-tapahtumista, MM-kisoista, joiden laji liittyy pesäpalloon, sekä esports tapahtumasta, kertoi Sami Gustafsson.
–Tämän lisäksi iltaohjelmana järjestetään erilaisia tapahtumia Lakeaharjulla. Vimpelin markkinat tullaan järjestämään yrittäjien toimesta samalla viikolla. Tapahtumalle halutaan kansainvälistä näkyvyyttä ja vetovoimaa. Kyse on Suomen kansallislajista, joka on koko kansakuntamme ylpeys!