Ekaluokkalaiset sammakoiden asialla

Jussi, Jeremias, Juhani, Jimi, Samuel, Santtu, Emma, Iisa, Emilia, Sofia ja Lumi toivovat, että sammakot saisivat kehittyä rauhassa. Omalta osaltaan he auttoivat poistamalla roskat ojasta.
Julkaistu:
Kategoria:
,
Aihe:

–Napattiin koululta roskia mukaan samalla vietäviksi. Matkalla oppilaat kiinnittivät huomiota roskien määrään tien varsilla ja ihmettelivät, kuinka täällä voi olla näin paljon roskia. Keräsimme niitä matkalla kaksi pussillista ojista ja pensaiden alta.

Ekopisteen luona roskat levitettiin maahan, niitä tutkittiin ja ne lajiteltiin oikeihin astioihin. Paikalle sattuneen muovin tuojan kärrykuormakin tyhjeni parissa minuutissa, kun lapset kysyivät, voisivatko he auttaa kuorman tyhjentämisessä.

–Palautimme kauppaan löytämämme pullot ja olimme matkalla koululle päin, kun lapset huomasivat K-marketin viereisessä ojassa sammakonkutua. Ojassa oli myös autonrenkaita ja erilaisia roskia.

–Tupakkarasioita ja nuuskapurkkeja, muoveja, lasikuppeja, öljyä ja bensaa, luettelivat koululaiset.

He huolestuivat, että sammakonpojat kasvaessaan uivat muovipusseihin ja tukehtuvat. Yksi lapsista ihmetteli, ”miksi sammakkoäiti tekee poikaset tällaiseen likaojaan”. Oppilaat halusivat auttaa rauhoitettuja sammakonpoikasia ja alkoivat siivoamaan ojaa.

–Saimme K-kaupan Ullalta kertakäyttöhanskoja ja muovipusseja. Keräsimme roskia ojasta niin kauan, kun oli koulupäivän aikana mahdollista. Olisi ollut jo kiire kouluun, olin ajatellut, että tekisimme viimeisellä tunnilla äidinkielen tehtäviä, mutta lasten hartaista toiveista johtuen jäimme siivoamaan ojaa, Hernesniemi kertoi.

–Siivous lähti puhtaasti lasten toiveista, ja opettajana tein pikaisen päätöksen, kumpi on tärkeämpää, tunnille meno vai ilmiöoppiminen, jota peräänkuulutetaan myös opetussuunnitelmassa. Tämä oli loistava esimerkki myös osallistumisesta ja vaikuttamisesta.

–Olisi huono juttu, jos sammakot olisi jäänyt jumiin, eikä olisi päässyt sieltä pois, pojat totesivat.

He aikoivat myös käydä katsomassa, miten sammakot kasvavat.

Luokka ei saanut aluetta ihan kokonaan tyhjennettyä roskista, vaikka niitä kertyi neljä pussillista, ja heti seuraavana aamuna koulussa lapset totesivat, että on pakko mennä sinne tänään, kun ei saatu siivottua sitä loppuun.

ELÄINTEN pelastaminen oli monelle ekaluokkalaiselle uutta, mutta Lumi kertoi pelastaneensa ”ainakin yhden linnun ja hiiren”.

–Ja  mä oon pelastanut meidän pupun, kun se pääsi karkuun ja sen edessä seisoi iso kissa. Sain sen sitten napattua kiinni, jatkoi Emilia.

Roskaamisesta ekaluokkalaisilla oli vahva näkemys:

–Ei kyllä saisi. He kertoivat, etteivät itse roskaa, vaan omat roskat kulkeutuvat roskikseen.  

–Yllätyin itsekin, että roskia oli niin paljon, vaikka kylällä oli ollut jo siivoustalkoot. Mekin keräsimme niitä luokan kanssa sen jälkeen samasta paikasta, S-Marketin ja K-market Vedon välistä, totesi opettaja Heini Ylisuutari.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti